Hjertepatienter er blevet bekymrede over at skulle tage deres blodtrykssænkende medicin. Dette skyldes historier i medierne og i medicinske tidsskrifter om sammenhængen mellem blodtryksmidlerne ACE-hæmmere, angiotensin 2-hæmmere og COVID-19.

– Vi anbefaler kraftigt, at man fortsætter med at tage sin blodtryksmedicin. Dette skyldes, at medicinen har en betydelig positiv effekt på de hjertesygdomme, som den bruges imod. I historierne, der er fremme, er der foreløbigt blot tale om hypoteser til brug for fremtidige studier, og der foreligger endnu ingen evidens, der viser en negativ virkning i forbindelse med COVID-19, siger professor Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen.

Denne anbefaling bliver bakket op af videnskabelige selskaber i resten af Europa og i USA.

Blodtryksmedicin af typerne ACE-hæmmer (fx Enalapril, Captopril) og angiotensin 2-hæmmere (fx Losartan) bruges i vid udstrækning til patienter med forhøjet blodtryk, sukkersyge, nyresvigt og – ikke mindst – patienter med hjertesygdom, særligt dem med hjertesvigt.

– Blodtryksmedicinen virker ved at ramme visse processer i kroppen, som COVID-19 også rammer – blot på andre steder og på andre måder i kæden. Det er grundlaget for de mange aktuelle teorier om, at blodtryksmedicinen enten kan være til gavn eller til skade for dem, der tager medicinen og får COVID-19-infektionen, forklarer Gunnar Gislason.

Hjerteforeningen modtager mange spørgsmål fra danskerne omkring coronavirus (COVID-19) og hjerte-kar-sygdom. Derfor har Hjerteforeningen for næsten to uger siden oprettet en særlig side – www.hjerteforeningen.dk/corona – hvor særlig vigtig viden om corona for hjertepatienter og pårørende bliver samlet og delt. Siden bliver løbende opdateret.

De videnskabelige artikler fra internationale medicinske selskaber kan du læse her og her.