Forside > Om os > Det støtter vi

Det støtter vi

Siden 1962 har vi kæmpet for hjertesagen takket være din støtte. Her får du eksempler på indsatser, vi støtter sammen.

Vi skal være på pletten, når lynet slår ned.

Så vi sikrer os at redde dit liv – og at det kan leves godt bagefter.

Det er hele grundlaget for Hjerteforeningens arbejde. Nemlig at gøre den maksimale forskel i verden på hjerteområdet. Og derfor har vi en vision om at kæmpe for liv uden hjertesygdom. Både de liv, der skal reddes med moderne forskning og nybrud inden for behandlingsmetoder. Og det liv, du skal leve med sygdommen – uden at sygdommen unødigt frarøver dig livskvalitet.

Eksempelvis støtter vi:

• Fodboldskole for hjertebørn med sammenhold, grin og leg med bold
  • Hjertelinjen, der hver dag vejleder patienter og pårørende
  • Hjerteredder, hvor vi giver 30 minutters intro til genoplivning
  • Gå Med, der inviterer danskerne ud at gå tur for fællesskab og sundhed
  • Patientstøtter og pårørendestøtter, der møder dig som ligesindet
  • Nordstart, hvor vi undersøger, hvor hjertestartere hænger bedst
  • Forskningsprojekter, som sigter skarpt efter at redde og forebygge gode liv

Ja, vi tør godt sige det; Vi går efter smilet på dine og dine kæres læber.

Close-up of romantic young boyfriend kissing smiling beautiful girlfriend on forehead while enjoying weekend at sunset
Corona er en virus, som kan have konsekvenser for hjertet

Vejen til at gøre den største forskel går gennem støtte til klodens kvikkeste hoveder.

Derfor støtter vi en række tidssvarende forskningsprojekter og støttende aktiviteter, der er sat i verden for at bekæmpe den sygdom, der koster 12.000 danske liv

..hvert år.

Støtten går til både livreddende genoplivningskurser, begejstrede gå-grupper, intelligent opsætning af hjertestartere, forskning i den bedste medicin mod hjertesvigt, scanning af babyhjerter, non-invasiv behandling af hjerteklapper og mange andre indsatser, som vi er ved at revne af stolthed over at være på hold med. Sammen med dig.

Læs her på siden om de projekter og indsatser, vi støtter sammen,

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor støtter I lige netop disse projekter?

Det gør vi, fordi vi har vurderet, at projekterne gør den maksimale forskel for liv uden hjertesygdom, der er Hjerteforeningens vision. Men ikke nok med dét. Når vi udvælger, hvad vi skal forske i, så spørger vi de danske hjertepatienter og pårørende via vores Brugerpanel på forskningsområdet. Vi tror på, at du som patient og pårørende er ekspert i det levede liv. Derfor har du unik viden, vi skal lytte til. Når vi har fået input, bliver det taget med i en omfattende, systematisk og fagligt valideret proces, hvor de førende hjerner inden for hjerteforskningen tager stilling til, hvad vi i sidste ende skal støtte.

Andre projekter har vi valgt at søsætte, fordi vi sammen med gavmilde fonde og virksomheder har udvalgt et fokusområde, som vi vil fokusere på sammen og af den vej gøre en livreddende forskel.

Kan jeg også påvirke, hvad der får støtte?

Vores Brugerpanel inden for forskningsområdet består af hjertepatienter og pårørende. Så ja, det kan du faktisk godt. Med jævne mellemrum åbner Hjerteforeningen op for muligheden for at sende os dine spørgsmål om hjerte-kar-sygdom, som hjerteforskere efter din mening bør forsøge at finde svarene på. Du er velkommen til at følge os på sociale medier, i vores nyhedsbrev og som medlem af Hjerteforeningen.

Hvordan kan jeg som forsker få støtte?

Fodboldskole får smilet frem hos Elvira
Hjertebørn kan føle sig uheldige med deres hjertefejl, men den oplevelse får de vendt på hovedet for en dag, forklarer Dea. Hun er mor til hjertebarnet Elvira, som har været på fodboldskolen. ”Når man ovenikøbet får lov til at komme så tæt på kendte fodboldspillere og opleve deres hjemmebane, så får børnene - der ellers kan føle sig anderledes eller uheldige - pludselig følelsen af at være i den omvendte situation, altså at de er heldige.”
Se vores aktiviteter
Elivira
Susanne med sin mand Brian og sønnerne Anton og Marius. Anton ringede 1-1-2, den dag Susanne faldt om med hjertestop i familliens hjem i 2019.  Foto: Hans Ravn
Hjertestartere skal redde liv som Charlottes
Charlottes liv blev reddet af en hjertestarter, der hang på rette sted på rette tid. ”Jeg synes, det er et fantastisk initiativ at få flere hjertestartere […] Det vil helt sikkert give noget mere tryghed på egnen”, siger Susanne om projekt Nordstart, hvor vi i Nordjylland opsætter 280 hjertestartere ud fra lokationer på et kort, som computeralgoritme har udpeget. Vi støtter afprøvningen af den nye metode, så vi skaber viden om, hvor hjertestartere bedst kan redde liv.
Læs om forskningsprojekt i Nordjylland
Runes forskning skal hjælpe tusindvis af hjerter
Rune Boas er en af de mange forskere, vi har støttet. Han har forsket i, hvordan 24-timers hjemmeoptagelser af hjerterytmen hos over 1.100 danskere med hjertesvigt kan fortælle hjerteforskerne, hvilke rytmeforstyrrelser den udsatte patientgruppe lider af. Den nye viden skal hjælpe til at redde liv ved at målrette, hvem skal hjælpes med en pacemaker (ICD). Kun fordi du støtter sagen, kunne Rune skabe viden.
Støt forskere som Rune
DetStøtterViRune

Besøg tilbuddene, vi sammen støtter

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)