Forskning

Hjerteforeningen giver hvert år omkring 25 mio. kr. til forskning i, hvordan hjerte-kar-sygdom bedst kan forebygges og behandles, samt hvordan livskvaliteten for hjerte-kar-patienterne kan forbedres. Støtten går til forskningsprojekter rundt i hele Danmark og bruges bl.a. til løn, midler til apparater og laboratorieudstyr.

Derudover har Hjerteforeningens egen forskningsafdeling tilknyttet fem ph.d.-studerende og to postdocs. Hjerteforeningens forskere samarbejder med universiteter og hospitaler, om at skabe forskning af højeste kvalitet.

Den nye viden fra forskningen anvendes af læger, forskere og andet personale i sundhedssektoren og skaber således grundlag for ny og forbedret behandling inden for hjerte-kar-sygdom.

Forskningsresultaterne offentliggøres i videnskabelige tidsskrifter. Resultaterne fremlægges på såvel lægefaglige som sundhedsfaglige videnskabelige kongresser, nationalt som internationalt. Banebrydende resultater offentliggøres i Hjerteforeningens nyhedsbrev Hjerteliv og i nyhedsmedierne. I 2014 blev der udgivet mere end 148 videnskabelige artikler/publikationer på baggrund af forskningsstøtte fra Hjerteforeningen.