Forside > Støt os > Har du styr på arv og testamente?

Har du styr på arv og testamente?

I dit testamente tager du stilling til, hvem der arver dig, og hvad de arver. Din arv kan bidrage til livreddende forskning. Få svar her på siden om arveregler, og hvad din støtte går til.

Et testamente kan være en god idé i mange situationer. Uden et bestemmer arveloven

Du kan med fordel oprette et testamente, når du eksempelvis ønsker at:

• dine børns arv gøres til særeje, så de ikke deler arven med ægtefællen ved skilsmisse
  • din ægtefælle får en bedre retsstilling end den, der fremgår af arveloven.
  • din partner skal arve, hvis I er ugifte samlevende.
  • bestemme fordeling af arven mellem dine, mine og vores børn
  • oprette et afgiftsbesparende testamente.
  • tilgodese en velgørende organisation i dit testamente.
  • bestemme, hvad der skal ske med dine værdier, når du dør.
arvannelie
ArvKoncentration

At skrive testamente er nemmere, end mange tror

Det er nemmere at oprette et testamente, end mange tror. For at klæde dig bedst muligt på har vi lavet en såkaldt testamenteskole. I Hjerteforeningens testamenteskole fortæller vi om de vigtigste regler om arv og testamente, der kan være relevante for dig.

Du får fire lektioner, der bl.a. handler om fordelen ved at oprette et testamente, tvangsarvinger, hvor meget de arver, hvad du bestemmer, din familieforms betydning og de overvejelser du kan gøre dig, når du overvejer at skrive testamente. Find linket til testamenteskolen nederst på siden.

Én ting, der er helt sikker ved at skrive testamente, er at du er med til at gøre en kæmpe forskel. Takket være støtte fra bl.a. arv kan Hjerteforeningen hvert år uddele cirka 30 millioner kroner til hjerte-kar-forskning. Med støtten skaber forskerne ny viden og bedre behandling af hjertesygdom til gavn for de mere end 500.000 danske hjerte-kar-patienter.

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor skal jeg oprette et testamente?

I dit testamente tager du stilling til, hvem der skal arve dig, og hvad de skal arve. Hvis du ikke opretter et testamente, bestemmer arveloven, hvordan din arv bliver fordelt. Læs mere her.

Hvem er mine legale arvinger?

Hvis du ikke opretter et testamente, bestemmer arveloven, hvordan din arv bliver fordelt. Dine arvinger efter arveloven er først og fremmest din ægtefælle og dine børn, men dine øvrige slægtninge kan også komme i betragtning som arvinger. Læs mere her.

Hvad er tvangsarv, og hvem er mine tvangsarvinger?

Din ægtefælle og dine børn er tvangsarvinger efter arveloven. Tvangsarven udgør 1/4 af din formue. Er du gift og/eller har børn, kan du altså frit disponere over 3/4 af din formue i et testamente. Du kan også begrænse tvangsarven til dine børn, så de hver maksimalt arver 1 million kroner.

Er du ikke gift og har du ingen børn, kan du frit disponere over hele din formue i et testamente. Arvinger i 2. og 3. arveklasse er ikke tvangsarvinger.

Hvad er boafgift, hvem skal betale, og hvor stor er boafgiften?

Boafgift kaldes også arveafgift. Det er en afgift, som arvinger skal betale til staten, når de arver. Afgiften afhænger af størrelsen på den arv, som du efterlader dig og af, hvordan du er relateret til dine arvinger.

Hjerteforeningen er som en række andre organisationer med et almenvelgørende formål helt fritaget for betaling af boafgift af arv. Det betyder, at al arv, som tilfalder Hjerteforeningen, går ubeskåret til Hjerteforeningens arbejde. Ægtefæller er også helt fritaget for at betale boafgift af arv. Afdødes nærmeste betaler en boafgift på 15 %. Andre arvinger betaler derudover en tillægsboafgift på 25 %.

Er det dyrt og besværligt at oprette et testamente?

Der gælder ingen faste takster for advokatens salær for at oprette et testamente. Advokatsalæret afhænger først og fremmest af, hvor meget tid advokaten skal bruge. Der kan det godt betale sig, at du er velforberedt, inden du kontakter en advokat.

Hvis du på forhånd har forberedt dig på en række af de spørgsmål, som en advokat vil stille, er det i langt de fleste tilfælde ganske enkelt og ligetil for en advokat at oprette dit testamente og dermed heller ikke særligt dyrt. Du kan eventuelt kontakte et par advokater og bede om et tilbud, inden du beslutter, hvem du vil vælge. Udgiften til et testamente er ofte lille i forhold til den tryghed, du får ved at vide, at du har sikret dine arvinger eller den sag, som du holder af. Bestil vores gratis testamenteguide, og læs mere.

Vælger du at betænke Hjerteforeningen i dit testamente, hjælper vi med at betale for advokaten. Du kan ringe til Hjerteforeningens chefjurist Ann Marie Panduro på telefon 33 66 99 00 og få hjælp til at finde en advokat i dit nærområde.

Hvordan kan du skrive Hjerteforeningen ind i dit testamente

Hvordan kan du skrive Hjerteforeningen ind i dit testamente?

Du kan skrive Hjerteforeningen ind i dit testamente på forskellige måder – alt efter om Hjerteforeningen skal arve sammen med andre personer og/eller organisationer.

Overvejer du at betænke Hjerteforeningen i dit testamente?
Baby
Gerdes
Din støtte går til livreddende hjerteforskning
For Hjerteforeningen er det udtryk for en stor tillid og opbakning til vores arbejde at være betænkt i et testamente. Læs, hvad pengene går til, og hvad vi til gengæld lover dig.

Genveje

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)