Forside > Steroiders bivirkninger hænger ved i årevis
Blodprop Blodtryk Træning

Steroiders bivirkninger hænger ved i årevis

Nyere undersøgelse peger på, at bivirkningerne ved anabolske steroider hænger ved i mange år efter, en person har taget de ulovlige dopingstoffer. Stofferne er også kendt for at give hjerteproblemer

Tekst Mads Louis Orry - Dato september 20, 2016

I sin tid blev stofferne udviklet på militærhospitaler under 2. verdenskrig. Formålet var, at sårede kunne komme sig hurtigere. Fra 1950’erne og frem blev de udbredt i sportsverdenen. I dag bruges stofferne ofte af unge mænd, hvilket Anti Doping Danmark skriver i en pjece til lægerne.

”Misbrugerne er ofte unge mænd, som er stille og generte, som er usikre, og som har problemer med kontakten til det modsatte køn. I mange tilfælde er de blevet omsorgssvigtet, mobbet eller helt overset,” fremgår det af pjecen.

Stofferne, der sprøjtes direkte ind i musklerne eller tages som piller, cremer eller plastre i fra seks til omkring 14 uger med efterfølgende pause i uger eller måneder, tages ofte med andre stoffer for at give større virkning og fjerne bivirkninger som fx udvikling af bryster.

Hjerteforeningen minder om, at også hjertet kan komme i problemer, hvis en person bruger steroider.

– Anabolske steroider har en række indvirkning på kroppens hjerte-kar-system, bl.a. stigning i blodtryk, fortykkelse af hjertemusklen, stigning af kolesterol, øget risiko for blodpropper og risiko for alvorlige hjerterytmeforstyrrelse samt øget risiko for pludselig død, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

FAKTA: Bivirkninger for både mænd og kvinder

Hjerteanfald Mere kolesterol i blodet Forhøjet blodtryk Hurtig vægtforøgelse Bumser Leverskader Nedsat forplantningsevne Skader på muskler og sener pga. hårdere træning.

FAKTA: Særlige bivirkninger for mænd

• Impotens
  • Mindre testikler
  • Lysere stemme
  • Væske i kroppen
  • Dårligere sædkvalitet
  • Prostataforstørrelse

FAKTA: Særlige bivirkninger for kvinder

• Mere hår på kroppen og skæg
  • Dybere stemme
  • Skaldethed
  • Mindre bryster
  • Større klitoris
  • Forstyrrelser i menstruationen
  • Psykiske bivirkninger:
  • Humørsvingninger
  • Kort lunte og aggressiv adfærd
  • Psykose, svær depression og paranoia
  • Forkvaklet opfattelse af egen krop
  • Afhængighed af stofferne – for at undgå bivirkninger ved at stoppe fx sløvhed, forstoppelse, hovedpine og kraftige depressioner.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)