Forside > Pas på blodtrykket: Få her vores guide til DASH-diæten
Blodtryk Forebyggelse Gode råd Mad

Pas på blodtrykket: Få her vores guide til DASH-diæten

Vi giver dig her vores webinarer om blodtryk og sætter samtidig spot på den såkaldte DASH-diæt. For det, du spiser, har stor betydning for dit blodtryk. Få her vores guide til, hvad søren DASH-diæten er for en størrelse.

Tekst madslo - Dato juni 7, 2021

Opdateret 30. maj 2023

DASH står for “Dietary Approaches to Stop Hypertension” (oversat fra engelsk: ‘kostfaglig tilgang til at stoppe forhøjet blodtryk’, red.) og er en diæt til behandling af forhøjet blodtryk.

Hvad er DASH-diæt?

DASH bygger på de fødevarer og næringsstoffer, som har størst betydning for dit blodtryk. Samtidig skrues der ned for de fødevarer, der får blodtrykket i den modsatte retning.

DASH er derfor sammensat af fisk, frugt, grønt, fuldkorn, nødder, planteolier og fedtfattige mejeriprodukter. Omvendt skal alkohol, fedt, sukker og salt begrænses. Baggrunden for DASH-diæten er videnskabelige studier, hvor tre diæter sammenlignes: den amerikanske hverdagskost, en frugt- og grøntsagsrig variant af den amerikanske kost samt DASH-diæten.

– Studierne viste. at DASH-diæten gav et fald i både det systoliske og det diastoliske blodtryk i forhold til de andre diæter, forklarer Lotte Juul Madsen, der er diætist i Hjerteforeningen.

 

Efterfølgende er undersøgelsen fulgt op af studier, hvor DASH-diæten vurderes i forhold til forskellige saltniveauer. Når DASH-diæten sammenkobles med mindre saltindtag, kan fagfolkene se et ekstra fald i blodtryk.

– Jo lavere saltindtag, jo lavere blodtryk, siger Lotte Juul Madsen.

– DASH er i sig selv effektiv til at sænke blodtrykket, men i endnu højere grad, når den kombineres med lavt saltindtag.

Sådan sammensætter du DASH-diæten

Spis mest af

Spis mindst af

  • Fisk
  • Frugt og grønt
  • Fuldkorn
  • Fedt fra planteriget
  • Magre mejeriprodukter
  • Nødder og kerner
  • Kikærter, linser og bønner
  • Salt og saltholdige produkter
  • Fastfood, færdigretter og chips
  • Sukker og sukkerholdige produkter
  • Slik, kage, is og sodavand
  • Fedt fra dyreriget, kød, kødpålæg, bacon, pølser og fede mejeriprodukter
  • Alkohol

– Den vågne læser har nok allerede set ligheden mellem DASH-diæten og de officielle kostråd. Spiser du efter de officielle danske kostråd, så følger du faktisk DASH-diæten. Så mere avanceret er det faktisk ikke at spise efter DASH-diæten, forklarer Lotte Juul Madsen.