Forside > Sådan passer du på hjertet i varmen
Gode råd Hverdagen sommer

Sådan passer du på hjertet i varmen

Sommeren er for alvor over os, og hele Danmark forbereder sig på den hedebølge, som vejrprofeterne varsler om vil fortsætte resten af ugen. Hjerteforeningens rådgivere står selvfølgelig klar til at klæde dig på til den massive varmefront

Tekst madslo - Dato juli 25, 2018

Når du bliver ældre, mister kroppen gradvist muligheden for at svede og derved sænke kropstemperaturen på naturlig vis.

Kroppen er ikke altid i stand til at opfatte og reagere på temperaturstigninger, og samtidig mærker man ikke tørst på samme måde, som da man var ung.

Det øger tilsammen risikoen for at få hedeslag. Desuden har overvægtige en tendens til at holde på mere kropsvarme end normalvægtige, og derfor øger fedme og overvægt også risikoen for at få hedeslag.

Noget medicin fjerner naturlig tørst

Hvis du har en kronisk sygdom og tager medicin dagligt, kan du også være i risiko for dehydrering, som er en tilstand med mangel på både vand og natrium i kroppen.

Mange kroniske sygdomme giver dårligere evne til at svede og dermed dårligere evne til at sænke kropstemperaturen naturligt. Sygdommene kan også give ringere følsomhed for tørst. Det betyder, at kroppen kan nå at blive meget varm, inden den når at advare dig med de almindelige signaler såsom tørst og ubehag.

– Nogle typer medicin kan forringe evnen til at svede og føle tørst. Det gælder både receptpligtig medicin, håndkøbsmedicin og naturmedicin. Læs derfor indlægssedlen i pakningen grundigt, da visse typer af medicin kan også øge din risiko for hedeslag og gøre din hud mere følsom over for solens stråler. Du bør selvfølgelig altid beskytte din hud mod solens skadelige stråler uanset hvad. Men vær ekstra forsigtig, hvis du tager medicin til hjerte og kredsløb som fx vanddrivende medicin og blodtryksmedicin, forklarer rådgivningslederen i Hjerteforeningen.

Drik rigeligt – men prioritér, hvad du drikker

– Sørg for hele tiden at få rigeligt at drikke. Sundhedsstyrelsen anbefaler faktisk, at du drikker 1½ gang så meget, som du plejer pr. dag – også selvom du ikke umiddelbart føler nogen tørst, siger Hanne Balle, og tilføjer, at postevand er det allerbedste at tilføre kroppen i varmen, og at man skal være varsom med indtaget af alkohol og de flydende kalorier i øvrigt.

– Mange tåler ikke at drikke alkohol i varmen, så sørg for at prioritere, hvornår du eksempelvis skal nyde et glas kølig rosevin.

Når uheldet er ude

Er skaden sket, og er du blevet ramt af decideret varmeudmattelse, hvor du føler intens tørst, ubehag, svimmelhed, kvalme og hovedpine, så sørg først og fremmest for at rykke ind i et skyggefuldt og køligt rum – læg dig ned med benene hævet og drik vand!

Det er også vigtigt, at du opretholder kroppens saltbalance i varmen – spis derfor gerne lidt saltede nødder eller en anden saltholdig snack, er rådet fra Hjerteforeningen.

Hvis ubehaget fortsætter, skal du søge læge/skadestue, da det vil komme på tale at oprette væskebalancen ved at give væske ind i en vene.