Forside > Ny hjerteforskning: Fiskeolietilskud har ingen forebyggende effekt
Forebyggelse Forskning Kosttilskud-side Mad

Ny hjerteforskning: Fiskeolietilskud har ingen forebyggende effekt

Ny forskning peger på, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer ikke kan forebygge hjerte-kar-sygdom, som tidligere antaget. Rådet fra eksperterne er, at du i stedet bruger dine penge på hjertesunde fødevarer som frugt, grønsager og fisk fremfor på de dyre fiskeoliekapsler

Omega-3 fedtsyrer er essentielle fedtsyrer, som din krop er afhængig af og ikke selv kan danne. Den skal tilføres gennem kosten. Et nyt omfattende studie fastslår dog at omega-3 fedtsyrer i form af kosttilskud ikke har nogen forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdom. Kosttilskuddet kan hverken forebygge blodpropper eller åreforkalkning.

De livsnødvendige fedtsyrer findes i fisk og andre havdyr. I mange år har det også været muligt at få omega-3 fedtsyrer via kosttilskud – i daglig tale fiskeolietilskud eller fiskeoliekapsler. De er blandt de mest anvendte kosttilskud og naturlægemidler.

– Indenfor hjerteområdet har vi i rigtig mange år rådet hjertepatienter til at spise et dagligt tilskud af omega-3 fedtsyrer for at forebygge blodpropper. Men den nye forskning viser, at dette ingen effekt har. Fiskeolie har simpelthen ikke den forebyggende effekt, man hidtil har troet, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

På baggrund af de nye forskningsresultater konkluderer eksperterne, at tilskud i form af af omega-3 fedtsyrer ikke har nogen mærkbar effekt for hverken dødelig eller ikke-dødelige hjerte-kar-sygdomme. Heller ikke blandt patienter i bestemte undergrupper – herunder patienter med forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk eller diabetes, eller som tidligere har haft vaskulær sygdom – fandt forskerne, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer havde nogen effekt.

De ser derfor ingen anledning til at anbefale et omega-3 kosttilskud til at forebygge hjerte-kar-sygdomme hos hverken raske, hos høj-risiko patienter eller hos personer med kroniske hjertesygdomme.

– Jeg vil til hver en tid anbefale, at man får dækket behovet for omega-3-fedtsyrer via kosten ifølge de gældende anbefalinger. Fisk er en sund fødevare, som indeholder en masse gode næringsstoffer som proteiner, mineraler og D-vitamin, siger forskningschefen og fortsætter:

–  I Hjerteforeningen anbefaler vi derfor, at man i stedet bruger sine penge på hjertesunde fødevarer som fuldkorn, frugt, grønsager og fisk.

Studiet forholder sig kun til den forebyggende effekt i forhold til hjertesygdom, men der er stadig set en effekt i forhold til andre tilstande som fx leddegigt.

Opdatering: Ny viden kommet til

I en ny analyse så man på, hvor meget fiskeolietilskud betyder, hvis man tager det for at gøre sin risiko for at få hjerte-kar-sygdom mindre. Analysen viste, at fiskeolietilskud ikke har en effekt i forhold til at forebygge hjerte-kar-sygdom både til raske og i forhold til borgere i højrisiko.

De nuværende præparater på markedet, der kan købes i håndkøb, indeholder under blot 1 gram fiskeolie, og analysen på fiskeolietilskud viser at det kun har en begrænset effekt på risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom og gøre din risiko for at død af hjertesygdom mindre. Der er behov for flere studier, hvor man afprøver høje doser fiskeolietilskud i klinisk sammenhæng og ser på effekten ift. at forebygge hjerte-kar-sygdomme. Til behandling af forhøjet triglycerider i blodet, kan et tilskud af fiskeolie på 2-4 g omega-3 fiskeolie pr. dag forsat overvejes

Læs mere

Du kan læse mere om de nye forskningsresultater her:

Hjertet kalder på dig

Hver 2. dansker bliver ramt af hjertesygdom.
Med din støtte kan vi styrke forskning, forebyggelse og hjælp til dem, der lever med hjertesygdom tæt på.
Sammen kan vi redde liv – og give flere mulighed for et hjertesundt liv.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)