Forside > Ny hjerteforskning: Fiskeolietilskud har ingen forebyggende effekt
Forebyggelse Forskning Kosttilskud-side Mad

Ny hjerteforskning: Fiskeolietilskud har ingen forebyggende effekt

Ny forskning peger på, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer ikke kan forebygge hjerte-kar-sygdom, som tidligere antaget. Rådet fra eksperterne er, at du i stedet bruger dine penge på hjertesunde fødevarer som frugt, grønsager og fisk fremfor på de dyre fiskeoliekapsler

Tekst Mads Louis Orry - Dato december 21, 2018

Omega-3 fedtsyrer er essentielle fedtsyrer, som din krop er afhængig af og ikke selv kan danne. Den skal tilføres gennem kosten. Et nyt omfattende studie fastslår dog at omega-3 fedtsyrer i form af kosttilskud ikke har nogen forebyggende effekt på hjerte-kar-sygdom. Kosttilskuddet kan hverken forebygge blodpropper eller åreforkalkning.

De livsnødvendige fedtsyrer findes i fisk og andre havdyr. I mange år har det også været muligt at få omega-3 fedtsyrer via kosttilskud – i daglig tale fiskeolietilskud eller fiskeoliekapsler. De er blandt de mest anvendte kosttilskud og naturlægemidler.

– Indenfor hjerteområdet har vi i rigtig mange år rådet hjertepatienter til at spise et dagligt tilskud af omega-3 fedtsyrer for at forebygge blodpropper. Men den nye forskning viser, at dette ingen effekt har. Fiskeolie har simpelthen ikke den forebyggende effekt, man hidtil har troet, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

På baggrund af de nye forskningsresultater konkluderer eksperterne, at tilskud i form af af omega-3 fedtsyrer ikke har nogen mærkbar effekt for hverken dødelig eller ikke-dødelige hjerte-kar-sygdomme. Heller ikke blandt patienter i bestemte undergrupper – herunder patienter med forhøjet kolesterol, forhøjet blodtryk eller diabetes, eller som tidligere har haft vaskulær sygdom – fandt forskerne, at et tilskud af omega-3 fedtsyrer havde nogen effekt.

De ser derfor ingen anledning til at anbefale et omega-3 kosttilskud til at forebygge hjerte-kar-sygdomme hos hverken raske, hos høj-risiko patienter eller hos personer med kroniske hjertesygdomme.

– Jeg vil til hver en tid anbefale, at man får dækket behovet for omega-3-fedtsyrer via kosten ifølge de gældende anbefalinger. Fisk er en sund fødevare, som indeholder en masse gode næringsstoffer som proteiner, mineraler og D-vitamin, siger forskningschefen og fortsætter:

–  I Hjerteforeningen anbefaler vi derfor, at man i stedet bruger sine penge på hjertesunde fødevarer som fuldkorn, frugt, grønsager og fisk.

Studiet forholder sig kun til den forebyggende effekt i forhold til hjertesygdom, men der er stadig set en effekt i forhold til andre tilstande som fx leddegigt.

Opdatering: Ny viden kommet til

I en ny analyse så man på, hvor meget fiskeolietilskud betyder, hvis man tager det for at gøre sin risiko for at få hjerte-kar-sygdom mindre. Analysen viste, at fiskeolietilskud ikke har en effekt i forhold til at forebygge hjerte-kar-sygdom både til raske og i forhold til borgere i højrisiko.

De nuværende præparater på markedet, der kan købes i håndkøb, indeholder under blot 1 gram fiskeolie, og analysen på fiskeolietilskud viser at det kun har en begrænset effekt på risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom og gøre din risiko for at død af hjertesygdom mindre. Der er behov for flere studier, hvor man afprøver høje doser fiskeolietilskud i klinisk sammenhæng og ser på effekten ift. at forebygge hjerte-kar-sygdomme. Til behandling af forhøjet triglycerider i blodet, kan et tilskud af fiskeolie på 2-4 g omega-3 fiskeolie pr. dag forsat overvejes

Du kan læse mere om de nye forskningsresultater her:

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)