Forside > Hjerteforeningen ønsker billigere sunde fødevarer
Forebyggelse

Hjerteforeningen ønsker billigere sunde fødevarer

Sammen med fire andre aktører har Hjerteforeningen sendt et åbent brev til skatteministeren med et ønske om differentieret moms på sunde fødevarer, så det bliver billigere at købe sundt.

Tekst Karsten Kjærgaard - Dato maj 28, 2024

Et stigende antal danskere har et usundt kostmønster, og antallet, der lever med overvægt og i særdeleshed svær overvægt, er steget markant de seneste år.

Hver femte dansker lå i 2021 i kategorien for svær overvægt.

Hvis udviklingen fortsætter, viser en fremskrivning, at det i 2040 vil være cirka hver tredje.

Med de usunde kostvaner og overvægten stiger risikoen for en række af de store folkesygdomme som hjertesygdom og diabetes.

Åbent brev til skatteminister

I et forsøg på at gøre noget ved udfordringerne og give befolkningen bedre muligheder for at lægge sunde fødevarer i indkøbskurven er Hjerteforeningen gået sammen med Kræftens Bekæmpelse og Diabetesforeningen og supermarkedskæderne 365discount og Lidl for at sætte fokus på, at det skal være nemt og billigt at købe de sundere fødevarer.

De fem aktører har derfor sendt et åbent brev til skatteminister Jeppe Bruus (S), hvor der opfordres til en indførelse af differentieret moms på sunde fødevarer. Læs brevet her.

Danmark er et af de få lande i EU, der ikke har indført differentieret moms, og der er efterhånden et udbredt ønske blandt sundhedsorganisationer, detailhandlen og befolkningen om, at Danmark skal følge i fodsporene af de andre EU-lande.

– Vi kigger ind i en stille sundhedskatastrofe, hvis vi ikke gør noget nu. Det vil ikke bare have en negativ indflydelse på den enkelte borgers liv, men også belaste sundhedsvæsenet og samfundsøkonomien.

– Hvis vi vil bremse udviklingen i antallet af personer, der lever med overvægt og kroniske sygdomme som hjertesygdom, bliver vi nødt til at finde veje til at sikre rammer for det sunde liv og hjælpe danskerne til at træffe sunde valg, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Prøveforsøg gav mærkbart resultat

365discount og Lidl har på forskellige måder afprøvet, om der kan spores en effekt af at fjerne momsen på frugt og grønt.

365discount ”fjernede” i en uge i slutningen af januar momsen på frugt og grønt, hvilket medførte et mersalg af frugt og grønt på henholdsvis 43 og 37 procent.

Lidl har på samme vis set en markant stigning i salget, da discountkæden i februar og marts reducerede prisen på frugt og grønt med 20 procent.

Samtidig viser en undersøgelse fra november 2023, at 80 procent af danskerne bakker op om ideen om at sænke prisen på sunde fødevarer for at fremme et sundere liv.

Hjerteforeningen opfordrer derfor til, at Danmark følger trop i forhold til de andre EU-lande, og at skatteministeren i samarbejde med de andre folkevalgte får indført differentieret moms på fødevarer, så de sunde fødevarer bliver billigere, mens de usunde bliver dyrere.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)