Forside > Diætist: Den bedste slankekur er at lade være
Forår Forebyggelse Gode råd Mad

Diætist: Den bedste slankekur er at lade være

Det lykkes for rigtig mange at tabe sig, men succesraten for at holde vægttabet er lille. 90 % af vægttaberne tager det hele på igen – og ofte mere til. Diætist Lotte Juul Madsen giver dig her viden om slankekure

Tekst Mads Louis Orry - Dato juni 11, 2018

For hjertepatienten kan store udsving i vægten være skadeligt.

Det er langt bedre at være sund og stærk og holde vægten stabil end at kaste sig ud i et vægttabsforsøg. Generelt set er vægtsvingninger ledsaget af øget sygelighed og død selv hos overvægtige uden anden sygdom. Studier viser at den svingende vægt øger risikoen for død, blodprop i hjertet eller i hjernen.

Sådan lyder beskeden fra Hjerteforeningens diætist Lotte Juul Madsen.

Den magiske kur mod overvægt findes ikke, og virkningerne af yo-yo vægt er skadelige.

Hjerteforeningens diætist anbefaler, at vi flytter fokus fra tallet på badevægten til et fokus på sundheden. Det er langt vigtigere at have en sund og stærk krop end hvad du vejer. Diverse kurer med forbud, fastedage eller særlig madvalg lover mirakler, men har sjældent lang holdbarhed. Vægttabet bliver til vægtøgning og vægten ender endnu højere oppe end udgangsvægten.

– I stedet bør vi gå efter en hjertesund livsstil. Når maden er sund og varieret får kroppen en god kombination af næringsstoffer. Suppleres sund mad med motion, styrkes kroppens muskler, heriblandt hjertemusklen. En sund og stærk krop er bedre rustet mod hjertesygdom, siger Lotte Juul Madsen.

Overvægt er en risiko for hjertesygdom

Hvis ingen danskere var overvægtige kunne ca. hvert femte (19,3 %) tilfælde af iskæmisk hjertesygdom undgås. Hjerteforeningen støtter derfor op om forebyggelse af overvægt i form af en livsstilsændring til et hjertesundt liv med motion, sund mad og ingen røg.

8 hjertesunde råd

Sådan bevarer du normalvægt og undgår vægtøgning:

Indkøb

Start indkøbet med grøntsager og fisk, mens overskuddet er størst. Vælg fuldkorn blandt brødene og brug Hjerteforeningens indkøbsguide til at vælge fedtfattige produkter. Køb kun de mængder, der skal bruges – for vi spiser alt det vi køber. Lad dig ikke lokke af spottilbud på sodavand eller mængderabatter på kiks og kager, for jo større mængde vi har i skabet, jo mere spiser vi af det.

Mæthed

Lad alle dagens måltider indeholde fuldkorn og grøntsager. Med fuldkorn bliver portionen mindre, da det mætter her og nu, men mætheden holder også på den lange bane. Grøntsager giver hjertesundhed, smag og fylde i måltidet, og kun meget få kalorier.

Portionsstørrelser

Spis af små skåle og på små tallerkener, så bliver du mæt på mindre mad. Vælg fisk, kylling eller magert kød samt massere af grøntsager og øs portionen op ude i køkkenet. Lad resten af maden stå derude. Hermed forhindrer du, at armen automatisk tager flere kartofler undervejs i måltidet. Spis langsomt, smag og nyd maden. Se om du kan nøjes med én portion.

Snacking

Det du har stående fremme bliver spist, og det sker helt ubevidst. Erstat derfor slik, kage, kiks og sodavand fra dit skrivebord, sofabord, køkkenbord, arbejdsbord samt fra skuffen og i tasken med frugt, grønt, fuldkornsboller og fuldkornsknækbrød.

Fristelser

Spis kun de søde sager, som virkelig er kalorierne værd. Beslut dig for mængde og hyppighed. Vælg kun det bedste til lørdag aften. Køb lidt, men godt, og glæd dig til det. Anret det på en tallerken og spis det med nydelse, opmærksomhed og god samvittighed. Undlad all form for uplanlagt slikspisning samt spisning på automatpilot. Frist ikke skæbnen ved at have slik liggende i huset.

Flydende kalorier

Begræns alkohol og sukkerholdige drikke til et minimum. Køb sodavand i små flasker eller dåser, så mængden ikke løber løbsk. Vi har tendens til at drikke mest af de store flasker. Hav kun et minimum af sodavand og øl på køl. Drik kalorieholdige drikke af høje slanke glas, fyld glasset i køkkenet og lad resten stå derude.

Fritid

Vælg en motionsform du synes er sjov og aftal at motionere med en ven, nabo eller kollega. Vælg en fast ugedag og book aftalen i din kalender på mobilen. Selvom aftalen blot er med dig selv, så bliver den nemmere at overholde.

Farezoner

Erkend dine ”farezoner” for hvornår det bliver svært. Ny livsstil med nye vaner kræver øvelse og det koster fejl. Det er derfor normalt at falde i, når vaner lægges om. Slå ikke dig selv i hovedet, men erkend, at der er noget du endnu ikke har lært. En løsning du endnu ikke har fundet. Prøv en ny strategi igen og igen – indtil du har lært hvordan du tackler udfordringen.

Hjertet kalder på dig

1 ud af 5 dør af hjertesygdom. Derfor kalder hjertet på din støtte, så flere kan overleve. Din støtte sikrer midler til hjerteforskning og nye behandlingsformer.

Støt i dag og red liv

Untitled(Påkrævet)