Forside > Derfor er gang så godt for dit hjerte – få 5 gode råd fra gå-guru Bente Klarlund
Forebyggelse Gode råd

Derfor er gang så godt for dit hjerte – få 5 gode råd fra gå-guru Bente Klarlund

Over halvdelen af danskerne bevæger sig for lidt. Det øger risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme. Den gode nyhed: Med bare 20 minutters gang dagligt, hvor du bliver let forpustet, kan du minimere risikoen for hjertekarsygdom med hele 20 procent. Få gode råd til at komme i gang fra Hjerteforeningens gå-guru, Bente Klarlund Pedersen.

Tekst Karsten Kjærgaard - Dato april 10, 2024

Det kølige efterårsvejr rusker udenfor. Det er fristende at putte sig i sofaen. Men med et par gode sko og et varmt tørklæde om halsen, venter skønne traveture.

Din krop og sjæl vil takke dig bagefter.

Fysisk aktivitet gavner dit hjerte. Et aktivt liv holder dig sund, smidig og i balance.

Gå en tur eller bevæg dig en halv time hver dag, og gør det frem for alt sjovt at få rørt dig – gerne sammen med de mennesker, du holder af, eller i et gå-fælleskab.

Men hvorfor er det så godt at gå?

Det er det af flere årsager, forklarer professor og forfatter, Bente Klarlund Pedersen.
Det styrker ikke bare den fysiske sundhed, men også den mentale. I forhold til hjertet så vil alene det, at være fysisk aktiv og gå være med til at mindske risikoen for at blive alvorligt syg. Samtidig vil det forbedre chancerne for overlevelse, hvis du allerede er blevet ramt.

– Selv hvis du er nyopereret, eller for nylig har haft noget med hjertet, som du har været indlagt for, så vil du næsten altid kunne gå, siger professor Bente Klarlund Pedersen.

– Og du skal ikke være bange for det – det styrker kun hjertet, og så styrker det ikke mindst humøret. Mange bliver deprimerede, når de har været indlagt – og måske lidt forvirrede, hvis de har været i hjertelungemaskine – og her kan gang være med til, at man bogstaveligt talt hurtigere kommer på benene igen – også mentalt, forklarer hun.

Når du er sammen med andre på en positiv måde, stiger dit overskud og humør. Vi ved fra forskning i hjertesygdomme, at den mentale sundhed er tæt forbundet med den fysiske. Du forebygger med andre ord hjertesygdom, når du dyrker dine positive sociale relationer.

Slip fjernsyn, mobil og computer. Gå en tur i skoven, og nyd trækronernes smukke farver.

Bevar sommerens gode form og motionsvaner gennem efteråret og vinteren. Det er ofte lettere og mere naturligt at være fysisk aktiv om sommeren, da vejret inviterer til udeliv. Når luften bliver køligere og temperaturen falder, kræver det indimellem lidt ekstra motivation at komme udenfor. Derfor kan det være godt med faste aftaler. Det forpligter.

Vil du gerne i gang med at gå ture i naturen og opleve efterårets flotteste farver sammen med andre? Så kan du nu melde dig til GÅ MED.

Måske der er en gå-gruppe i din by eller kommune. Det er gratis, og alle kan gå med – også dig, der ikke er vant til at gå hverken langt eller hurtigt.

Gå på opdagelse i efterårets smukke og farverige natur – eventuelt på en af Hjertestierne. Måske med udsigten til en herlig kop varm kakao for enden af din rute?

God tur.