Hjerte­for­ening­ens protektor, Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen, stod for uddelingen af Hjerteforeningens og Børnehjertefondens forskningslegater, da den årlige legatuddeling i dag fandt sted på Hotel d’Angleterre i hjertet af København.

Onsdag den 11. januar fejrede Hjerteforeningen hjerteforskningen i Danmark.

Det skete ved den årlige Legatuddeling, hvor Hjerteforeningens protektor, HKH Kronprinsessen uddelte legater til tre danske hjerteforskere.

Legatuddelingen blev afholdt på hotel d´Angleterre i København, og i sin tale sagde Kronprinsessen blandt andet:

– Jeg går altid herfra med ny, spændende viden og et optimistisk syn på fremtiden i kampen mod hjertesygdom i Danmark.

– Og igen i dag har jeg fået bekræftet, at vi har noget særligt herhjemme – noget, vi skal værne om, og noget, vi skal udvikle.

– Vi har nemlig et exceptionelt dygtigt forskermiljø. Et miljø, der hvert eneste år rykker grænserne for, hvad vi troede muligt.

Se video herunder fra dagen:

Glæder sig over opbakning

Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, glædede sig over den store opbakning fra danskerne til hjertesagen.

Opbakningen muliggør støtten til forskningen:

– Jeg er rigtig glad for den støtte, som danskerne udviser over for hjertesagen. Det er helt uvurderligt i kampen for at redde liv.

– Bidragene muliggør nemlig støtten til den forskning på hjerteområdet, som er så vigtig i forhold til at få nedbragt antallet af ramte med hjerte-kar-sygdom og i forhold til udviklingen af nye behandlingsformer, så hjertepatienter og deres pårørende kan få et bedre liv.

De tre legatmodtagere

Siden starten i 1962 har Hjerteforeningen uddelt over 800 millioner kroner til hjerteforskningen herhjemme.

De tre legatmodtagere ved dagens uddeling var:

• Kasper Iversen, professor ved Herlev Hospital, der modtager 3.283.000 kroner fra Hjerteforeningen til projektet ”Underdiagnosticeres kvinder for blodprop i hjertet?”
  • Charlotte Demant Klinker, seniorforsker ved Steno Diabetes Center Copenhagen, der modtager 4.500.000 kroner fra Hjerteforeningen til projektet ”Fremme af fysisk aktivitet blandt unge på Forberedende Grunduddannelse (FGU)”
  • Susanne Schmidt Pedersen, professor ved Syddansk Universitet, der modtager 3.021.000 kroner fra Snedkermester Sophus Jacobsen og Hustru Astrid Jacobsens Fond til projektet ”Forebyggelse af depression hos patienter med atrieflimren – et skræddersyet tilbud”

Remmen Fonden havde venligst stillet Palmehaven på Hotel d’Angleterre til rådighed for Hjerteforeningen og Børnehjertefondens Legatuddeling.