Røgfri skoletid er en realitet takket være ny lovgivning vedtaget bredt i Folketinget. I Hjerteforeningen glæder forebyggelseschef sig over, at de unges hjerter nu bliver mere beskyttet mod den skadelige røg fra tobak.

Det er slut for de danske elever med at ryge uden for skolens område i skoletiden.

Dermed er det ikke nok blot at træde ud på vejen uden for skolens matrikel og tænde en cigaret. Fra dette skoleår er det ikke tilladt for elever i folkeskolen at ryge i skoletiden – ej heller når de har forladt skolens matrikel. Sådan lyder en af konsekvenserne af den tobaksaftale, som et bredt flertal i folketinget aftalte i december.

– Det er vigtige tider, vi træder ind i nu, på vegne af de unges sundhed og deres hjerter. Vi ved, at rygning er det mest skadelige, vi kan gøre mod vores hjerter, og derfor glæder det mig, at vi nu ser, at vi tager de mest logiske og bedste værktøjer i brug for at hjælpe de unge til at sundere liv, siger forebyggelseschef i Hjerteforeningen Morten Ørsted-Rasmussen.

– Vi har gennem længere tid kæmpet for netop røgfri skoletid, så vi er glade for, at vores målsætning på vegne af de unge er kommet igennem og har vakt genlyd hos beslutningstagerne. Mere af den skuffe!

Fra 2012 har det ikke været tilladt at ryge på skolernes matrikler. Det nye er nu, at det er helt forbudt at ryge i skoletiden.

I kommunernes og regeringens økonomiaftale for 2021 aftalte man at implementere røgfri skoletid fra det først kommende skoleår, altså august 2020. Tiltaget er første skridt i en samlet plan for, at færre børn og unge skal begynde at ryge på grundskoler, efterskoler og kostskoler.

– Vi kan se, at det er på skolen, de unge mennesker starter med at ryge. Det er en kultur, vi skal have gjort op med, sagde sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke (S), da aftalen blev offentliggjort tilbage i december, ifølge DR.

Tal viser, at næsten hver tredje kommune allerede har røgfri skoletid på alle folkeskoler, og flere enkelte skoler er kommet frem til, at skoledagen skal være røgfri.

Den politiske aftale omfatter også ungdomsuddannelserne.

Det ved vi om unge rygere

• Der er i aldersgruppen 15-29 år flest, der ryger eller bruger røgfri tobak og e-cigaretter, sammenlignet med alle andre aldersgrupper.
  • Efter mange års fald stiger antallet af unge rygere nu igen, så næsten hver tredje af de 16-24-årige i dag ryger dagligt eller lejlighedsvist.
  • Andelen af unge, der ryger, er markant højere i Danmark sammenlignet med vores nordiske naboer.
  • Fire ud af fem rygere startede, før de blev 18 år.

Kilder: DR, Sundhedsstyrelsen og aftaleteksten “National handleplan mod børn og unges rygning”