En voldsom stigning i Sygeforsikringen Danmarks tilskud til vægttabsmedicin gør, at man nu har besluttet at fjerne tilskuddet. Det sker ved årsskiftet.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Sygeforsikringen Danmark vil fra 1. januar 2024 ikke længere generelt give tilskud til vægttabsmedicin.

Det oplyser sygeforsikringen i en pressemeddelelse.

– Stigningen i tilskud til vægttabsmedicin har siden årsskiftet desværre været i et sådant omfang, at “danmark” har været nødt til at se nærmere på, hvordan vi som forening bedst muligt sikrer vores medlemmer bredt set.

– Derfor har “danmark” besluttet, at vi fra den 1. januar 2024 fjerner tilskuddet til vægttabsmedicin – uanset præparat. Det skønnes, at det – samlet set – vil reducere “danmark”s tilskud væsentligt til den meget dyre og livslange brug af vægttabsmedicin, siger Allan Luplau, adm. direktør i Sygeforsikringen Danmark, i en pressemeddelelse.

Baggrunden er den store stigning i tilskud til vægttabsmidler, som fx det populære Wegovy, som er det førende lægemiddel til behandling af svær overvægt i Danmark.

Fra februar til marts er antallet af personer, der har fået indløst recept på Wegovy, steget med 49 procent.

En enkelt undtagelse

Det kan koste op mod 31.000 kroner årligt at bruge Wegovy, og det offentlige giver generelt ikke tilskud.

Alt efter, hvilken gruppe man hører under i Sygeforsikringen Danmark, har man hidtil kunnet få 25 til 50 procent i tilskud, men det ændrer sig altså ved årsskiftet.

Fjernelsen af tilskuddet har en enkelt undtagelse: hvis et medlem gennem lægen har fået enkelttilskud hos Lægemiddelstyrelsen, kan der stadig opnås tilskud fra sygeforsikringen.

Fra nytår vil Sygeforsikringen Danmark til gengæld gøre det muligt at blive optaget som medlem, selvom man tager vægttabsmedicin, hvis man i øvrigt opfylder helbredskravene for optagelse og er sund og rask.

Sygeforsikringen giver også fortsat tilskud til behandling hos diætister.

Cirka 900.000 danskere lider ifølge Sundhedsstyrelsen af svær overvægt.

Vil du have gode råd til sund kost og motion?

Gør som over 59.000 andre danskere og tilmeld dig vores gode nyhedsbrev Hjertenyt, der udkommer hver 14. dag.

Du får den nyeste viden om hjertet, forskning og behandling, samt gode råd til at passe på dit hjerte, motionstilbud, hjertesunde opskrifter, webinarer og podcasts.

Tilmeld dig Hjertenyt her.