Siden Christian Eriksen lørdag aften fik hjertestop, har Hjerteforeningen oplevet en stor stigning i tilmeldinger til foreningens i forvejen populære online Hjerteredderkursus. Den store interesse kan lære flere danskere at redde liv, når et menneske får et hjertestop udenfor hospitalet, hvor der ofte er langt til professionel hjælp.

Christian Eriksens hjertestop i Parken i lørdags har fyret op under danskernes interesse for førstehjælp. Hjerteforeningen har siden de dramatiske begivenheder under landskampen lørdag aften fået godt 1.500 tilmeldinger til foreningens online introkursus i genoplivning.

– Tilmeldingerne vælter ind, og sammenligner man med sidste uge, så har vi oplevet en stigning på mere end 150 procent. Samtidig er trafikken på hjerteredderhjemmesiden femdoblet. Hjerteforeningen kæmper for en akutindsats af høj kvalitet, og udbredelse af viden om genoplivning til alle danskere er et helt afgørende element. Derfor er det glædeligt, at vi i løbet af så kort tid har fået så mange tilmeldinger, fortæller projektleder i Hjerteforeningen Rikke Primdahl.

Hun peger på, at statistikken om hjertestop tydeligt viser, hvor vigtigt det er, at vidner til et hjertestop hurtigt kan træde til, og hvor stor en forskel det kan gøre i forhold til chancen for at overleve.

– Kun 1 ud af 17 overlever et hjertestop, hvis der ikke er nogen, der træder til med genoplivning. Ydes der genoplivning med hjertemassage og kunstigt åndedræt, inden ambulancen kommer, overlever 1 ud af 6. Hvis der så ovenikøbet bliver brugt hjertestarter inden for tre-fem minutter, som vi så det med Christian Eriksen, så overlever 1 ud af 2.

Hjerteforeningens online introduktionskursus i genoplivning varer 30 minutter. Alle over 12 år kan deltage, og de får på kurset en basal viden om, hvad man skal gøre, hvis man oplever en person, der får hjertestop – det vil sige hvordan man undersøger for vejrtrækning og bevidsthed, hvordan man udfører hjertemassage og giver kunstigt åndedræt,  samt hvordan man bruger en hjertestarter og ringer 112.

Godt og vel 5.000 danskere rammes hvert år af et hjertestop uden for hospital og dermed et godt stykke væk fra den professionelle hjælp. Det svarer til cirka 14 om dagen. Ifølge Rikke Primdahl er danskernes bevidsthed om vigtigheden af livreddende førstehjælp steget støt igennem de seneste 20 år.

– I 79 procent af tilfældene af hjertestop er der nogen, der træder til, før ambulancen ankommer. Rigtigt mange af os ved godt, at hurtig hjælp kan være med til at gøre en forskel, men der er stadig mange, som er bange for at træde til, fordi de frygter at gøre noget forkert. Jeg tror, at Christian Eriksen-begivenheden vil være med til at få endnu flere til at tage et kursus i livreddende førstehjælp og dermed mindske den barriere, siger Rikke Primdahl.

Tilmeld dig et online Hjerteredderkursus