Engelsk gennemgang peger på, at kopnudler – altså færdigpakker med nudler og krydderiblanding, der kun skal tilsættes kogende vand – kan indeholde op til en hel dagsration af salt. Hjerteforeningens diætist Ulla Bahne giver dig her et godt alternativ

Kopnudler er fastfood og rigtig populære. Også blandt børn og specielt unge med skiftende arbejdstider – ikke mindst på grund af den lave pris og korte tilberedningstid. Lidt kogende vand og få minutters tålmodighed. Så er der serveret.

Nudler er i klassisk forstand da også Asiens pasta og anvendes i eksotiske og appetitvækkende verdenskøkkener såsom det thailandske, kinesiske, japanske og vietnamesiske. Faktisk er ingredienserne i nudler er ligesom i pasta: hvedemel, vand og eventuelt salt. Nudler kan også være fremstillet af rismel, boghvedemel eller mungbønner. Undertiden bruges betegnelsen ’nudler’ om pasta i miniaturestørrelse, fx pastastjerner og pastahjul, der er beregnet til at komme i supper som fyld.

På trods af den gastronomiske tiltrækningskraft viser gennemgang fra 2016 af 131 kopnudler, at det er værd at være opmærksom på mængden af salt, når du næste gang beslutter dig for at finde skeen frem og ser frem til en god gang slubren.

Det engelske medie Daily Mail skriver på sin hjemmeside, at flertallet af de undersøgte kopnudler indeholder næsten en hel dagsration af salt. Det svarer til mere end det samlede saltindhold i to poser chips med havsalt.

Vær obs på saltindhold i kopnudler
Generelt mener diætist i Hjerteforeningen, at det er værd at være opmærksom på saltindholdet i kopnudler.

Diætisten forklarer, at kopnudlers indholdsdeklaration typisk viser, at de indeholder 80-90 procent nudler.

– Resten er tilsætningsstoffer, ekstrakter og tørrede grøntsager. Kopnudler er et produkt fyldt med tilsætningsstoffer, som stort set ikke indeholder nogle vitaminer, mineraler og fibre.  Et problem med de populære kopnudler er, at de set over en bred kam indeholder rigtig meget salt.

Mange af de produkter, der findes på markedet indeholder ifølge diætist Ulla Bahne så meget salt, at man i en enkelt kop nudler får op imod 2/3 af det anbefalede daglige saltindtag.

Mætter ikke godt
– Selv om kopnudler ikke indeholder specielt mange kalorier, så mætter de ikke særlig godt, fordi der hverken indeholder specielt mange kostfibre eller proteiner, som kroppen har brug for. Til gengæld er der mættet fedt, sukker og store mængder salt i.

Så hvis du ikke får stillet sulten og vælger at spise 2 portioner kopnudler, kommer du ifølge diætist i Hjerteforeningen, Ulla Bahne, meget hurtigt tæt på eller 6 gram salt om dagen, hvilket er det anbefalet maksimale saltindtag.

Generelt er det værd at være opmærksom på dit saltindtag. Et for højt saltindtag øger blodtrykket og kan øge risikoen for blodpropper i både hjerne og hjerte.

– Desuden er meget salt også skadeligt for børn og unge, da de også kan få forhøjet blodtryk. Børn og unge får ikke blodpropper, men det belaster hjerte og karrene, og det følger dig ind i voksenlivet. Så de færdiglavede kopnudler er ikke mad for folk, der passer på blodtrykket eller har en øget risiko for blodpropper eller for den sags skyld for børn og unge, som bruger kop nudlerne som et nemt og billigt mellemmåltid, siger Ulla Bahne.

Godt alternativ
Ulla Bahne er klar med et godt alternativ til de saltholdige købe-kopnudler: En hjemmelavet omgang – og de behøver ikke at tage længere tid at lave.

Brug forkogte fuldkornspasta/-spaghetti (fx fra aftenen før), som du blot overhælder med kogende vand, eller kog en portion fuldkornsnudler. Det tager blot nogle få minutter. Bland pasta/nudler i et termokrus eller en skål med friske spinatblade, revet gulerod eller selleri i tern eller suppegrøntsager fra frost, friske cherrytomater i halve og lidt frisk ingefær. Alt efter, hvor kraftig smag du ønsker, blander du lidt karry-/chilipasta eller –pulver og et lille skvæt soja- og/eller fiskesauce i. For en luksusversion: top med frisk koriander.

– Soja- og fiskesauce er også saltholdige, så man bør stadig holde igen med mængden. De indeholder dog 40% mindre natrium end køkkensalt og er derfor et bedre alternativ. Desuden får man i den hjemmelavede udgave af kopnudler mindre mættet fedt og flere vitaminer og mineraler og mere fuldkorn og opnår dermed en mæthed, som kopnudlerne ikke giver. Hvis man kun spiser købe-kopnudler, vil man for hurtigt blive sulten igen og måske blive fristet til endnu en portion og dermed mere salt, siger Ulla Bahne.

I en portion kop nudler findes der 2,6 gram salt (64 g), hvis der spises 100 gram kop nudler svarer det til 4 gram.

Som forbruger kan du blive hjulpet til at vælge produkter med mindre salt, hvis du vælger Nøglehulsmærkede produkter. Desuden bliver det fra december 2016 lovpligtigt at deklarer færdigpakkede fødevares indhold af blandt salt. Det fremgår af ”Alt om kost” fra Fødevarestyrelsen.