Spiser du mad med mange såkaldte "flavonoider", har du lavere risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, viser ny forskning.

Flavonoider. Lyder det lækkert? Måske ikke, men indeholder din kost dette næringsstof, så er din risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom mindre.

Det viser et forskningstudie, der er støttet af Hjerteforeningen, og som bl.a. har undersøgt de kostmæssige faktorer for dødeligheden hos cirka 56.000 deltagende danskere gennem 23 år.

Studiet viser, at et moderat indtag (cirka 500 mg om dagen) af indholdsstoffet flavonoider i frugt og grønt giver en lavere dødelighed af bl.a. hjerte-kar-sygdom, ligesom indholdsstoffet mindsker risikoen for at dø af kræft. Sammenhængen er især stærk blandt rygere og personer med højt alkoholindtag.

– Vores forskning understreger, hvor vigtigt det er, og hvor stort potentiale der er i, at indtage kost rig på flavonoider, siger den ledende forsker og læge Frederik Dalgaard fra Herlev og Gentofte Hospital.

Grøntsager, bær, nødder og bønner er blandt de madvarer, der er rige på flavonoider.

Du lever sundt ved at spise varieret

I Hjerteforeningen er man glad for, at det bliver endnu tydeligere, hvor vigtig sund kost generelt er for hjertesundheden.

– De flavonoidrige fødevarers effekt på dødeligheden stemmer godt overens med anden litteratur og bakker op om vores anbefalinger i forhold til at forebygge hjerte-kar-sygdom og død, hvor vi som en del af en hjertesund kost anbefaler en kost rig på flavonoidrige fødevarer som frugt, grøntsager og nødder, , siger ernæringsfaglig seniorkonsulent Natasha Selberg.

Hun forklarer, at flavonoider er en markør for bl.a. et højt frugt- og grøntindtag.

– Men den lavere dødelighed skyldes dog med høj sandsynlighed en blanding af forskellige vigtige og sunde indholdsstoffer i frugt og grønt, herunder muligvis flavonoider, der samlet set giver den sundhedsmæssige effekt. Ved at spise varieret og spise en blanding af de hjertesunde fødevarer får man en god cocktail af alle de forskellige vitaminer, mineraler og kostfibre, der er i de flavonoidholdige fødevarer. Det støtter endnu engang op om, at det nedsætter risikoen for eller dødeligheden af hjerte-kar-sygdom og gavner sundheden at spise efter de hjertesunde kostråd.

LÆS MERE: Læs vores hjertesunde råd

LÆS: Sådan spiser du sundere

Forskningen er udgivet i tidsskriftet ”Nature Communications” og lavet i et internationalt samarbejde mellem Gentofte Hospitals hjerteafdeling, Edith Cowan University i Australien (ECU) og Kræftens Bekæmpelse.

VIDEO: Se video om Hjerteforeningens forskning, som du kan støtte