Særligt smagsstofferne i rygevæsken er usunde, skriver dr.dk om ny forskning på området. Det her er et endnu klarere bevis for, at e-cigaretter er skadelige, siger tobaksekspert fra Hjerteforeningen

Damperne. Sådan lyder det korte ord for de danskere, der benytter elektroniske cigaretter eller ’e-cigaretter’. Og nej, det er ikke sundt at dampe. Forskning viser nu, at du øger din risiko for at få hjerte-kar-sygdomme, hvis du ryger e-cigaretter, som har eksisteret i Danmark siden 2008.

I forrige uge udgav forskere fra Stanford University en række nye resultater, der peger på, at e-cigaretter øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme markant i forhold til, hvis du ikke ryger. Det skriver dr.dk.

Charlotta Holm Pisinger er Hjerteforeningens ekspert i tobaksforebyggelse.

– Det her er et endnu klarere bevis for, at e-cigaretter er skadelige, siger Charlotta Pisinger og tilføjer dog, at forskningen intet kan sige med 100 procents sikkerhed.

Årsagen er, at e-cigaretter er så nye, at der ikke findes forskning, der kortlægger e-cigaretters påvirkning af kroppen på lang sigt.

– Der findes ingen langtidsstudier endnu, og det tager årtier at udvikle hjerte-kar-sygdomme. Derfor står vi ikke med det endegyldige bevis endnu, siger hun til dr.dk.

Du kan læse hele historien her.