Forside > Vores 7 bedste tips til sænkning af triglycerid
Forebyggelse Gode råd Kolesterol

Vores 7 bedste tips til sænkning af triglycerid

Hjertepatienter og pårørende spørger på Hjertelinjen om triglycerid, og om det er farligt. Få her viden om, hvad triglycerid egentlig er, om det er farligt, og hvordan du sænker det med vores bedste gode råd.

Tekst madslo - Dato november 4, 2020

Af diætist og rådgiver på Hjertelinjen Lotte Juul Madsen

Triglycerid er det frie fedt i blodet, som kan måles sammen med kolesteroltallet i en blodprøve. Tidligere fik triglycerid ikke meget opmærksomhed, men i dag ved vi, at der er sammenhæng mellem højt triglycerid og risiko for hjerte-kar-sygdom.

Hvorfor stiger triglycerid?

Der kan være flere årsager til at triglycerid stiger: mad, alkohol, genetik, eller at man har en anden sygdom fx diabetes, leversygdom eller nyresygdom.

Triglycerid stiger ved et stort forbrug af alkohol eller et større indtag af sukker, fx fra sodavand, juice eller slik. Ofte hjælper det at skære ned på alkohol og sukker, men nogle gange er det nødvendigt at ophøre fuldstændigt med alkohol. Mere motion og et øget indtag af fisk kan desuden medvirke til sænkning af triglycerid.

Hvor meget triglycerid er ok?

Triglycerid over 1,7 mmol/L øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Triglycerid over 8-10 mmol/L er alvorligt forhøjet, og ud over risikoen for hjerte-kar-sygdom, øger det risikoen for akut sygdom i bugspytkirtlen samt fedtlever.

 7 tips til sænkning af triglycerid

  • Dyrk mere motion.
  • Erstat øl, vin og spiritus med alkoholfrie drikkevarer.
  • Ombyt sodavand med postevand, danskvand, kaffe og te.
  • Pak slik, kage og is væk, og sæt frugt, grønt og nødder frem i stedet.
  • Vælg tun, laks, sild og makrel fremfor leverpostej, ost og spegepølse til frokost.
  • Spis fisk til aftensmad en-to gange ugentligt.
  • Undgå store fedtholdige måltider.

Effekten af livsstilsændringen kan se i blodprøven allerede efter 6-8 uger.