Det, der skulle have været en hel almindelig 20-ugers skanning på Aalborg Universitetshospital for Sandra og hendes kæreste Michael, tog en voldsom drejning.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Til skanningen konstaterer lægen, at deres baby i maven vil blive født med to hjertefejl – TGA (hvor der er byttet rundt på de store blodkar, der går fra hjertet, red.) og VSD (hvor der er et hul i skillevæggen mellem hjertekamrene, red.). Sandra og Michael bliver chokerede og tænker “hvordan vil fremtiden blive for vores baby?”.

Men efter at det første chok har lagt sig, vælger parret at fokusere på det positive:

– Hjertefejlene var blevet opdaget inden fødslen, så på den måde kunne vi og kirurgerne forberede os på forløbet, siger Sandra.

Lægerne forklarer, at deres søn skal opereres inden for den første uge. Sandra og Michael får information om omstændighederne ved fødslen, risikoen og forløbet efter operationen. De finder også meget hjælp gennem Hjerteforeningens Børneklub på Facebook.

Midt i en coronatid – torsdag den 9. april 2020 – kommer Viggo til verden.

– Trods de særlige omstændigheder var det en god fødsel. Han kom op til mig, og Michael kunne klippe navlestrengen, inden børnelægerne skulle undersøge ham, siger Sandra.

Undersøgelsen viser, at Viggo er stabil, så hjertekirurgen vælger at operere ham allerede tre dage efter fødslen.

– Inden fødslen havde vi ikke valgt et navn til ham, men inden operationen valgte vi navnet Viggo, da det betyder stridsmand/kæmper. Han skulle netop til at kæmpe sit livs vigtigste kamp, siger Sandra.

Seks længste timer

Viggo bliver kørt til operationen, og efter det, der føles som de seks længste timer for Sandra og Michael, får de endelig besked fra lægen.

– Operationen er gået godt, og jeres søn ligger nu på intensiv. I kan komme om en halv time.

De skyndte sig hen på intensiv for at se ham.

– Jeg var nervøs for at se ham. Jeg havde forinden set mange billeder af hjertebørn efter operation for at forsøge at forberede mig på det syn, der ventede os. Men det er noget helt andet, når det pludselig er ens eget barn, der ligger med maskiner og slanger, siger Sandra.

Dagen efter bliver Viggos operationssår i brystet lukket, to dage efter kommer han ud af respirator, og på tredjedagen bliver han overflyttet til Børnehjerteafdelingen, hvor Sandra og Michael for første gang får tid alene med deres søn.

– Jeg husker det tydeligt. Han lå der sovende i sin krybbe, og vi stod bare og kiggede på ham. Ingen af os turde løfte ham op – vi var simpelthen bange for, at han gik i stykker. Jeg tænkte lidt, at vi næsten var første gangsforældre igen. Nu havde vi pludselig det fulde ansvar for vores lille hjertebarn. Det var en skræmmende følelse, siger Sandra.

Fem dage efter blev Viggo udskrevet, og han tog sammen med sine forældre hjem til storesøster Mathilde i Aalborg.

I dag stortrives Viggo, og han udvikler sig som alle andre spædbørn – med tigerspring, amninger om natten, et utal af bleer og et væld af skønne smil hver dag.

Kommenter på Facebook

Gå ind på Hjerteforeningens Facebookside, og kommenter, giv din støtte, eller send en glad hilsen.