Der var genvalg til Hjerteforeningens formand, Christian Hassager, ved repræsentantskabsmødet i Odense, mens Lars Frederiksen blev valgt som ny næstformand.

På Hjerteforeningens repræsentantskabsmøde i Odense lørdag 13. maj 2023 fortalte formand Christian Hassager i sin beretning, at Hjerteforeningen i 2022 har haft 114,2 mio. kr. til disposition til foreningens fire formål: forebyggelse, forskning, interessevaretagelse og patientstøtte. Det er på niveau med 2019 og 2020, men en lille nedgang i forhold til 2021.

Således brugte Hjerteforeningen i 2022 14,6 mio. kr. på forebyggelsesarbejde, 49,8 mio. kr. på forskningsområdet, 9,1 mio. kr. på politisk interessevaretagelse og 40,7 mio. kr. på patientstøtteindsatsen.

På repræsentantskabsmødet var der genvalg til følgende bestyrelsesmedlemmer, der var på valg i år:
Tove Hanghøj (mandat: aktiv i lokalforening/klub)
Toke Halskov Kristensen (mandat: aktiv i lokalforening/klub)

Følgende blev valgt som nye medlemmer af bestyrelsen:
Charlotte Fuglesang (mandat: sundhedsfaglig)
Lars Frederiksen (mandat: samfundslivet bredt)
Thomas Christensen-Degn (mandat: samfundslivet bredt)

Charlotte Fuglesang har arbejdet inden for det hjertemedicinske område i over 20 år – både som klinisk sygeplejerske, og hun har også beskæftiget sig med uddannelse, udvikling og forskning inden for kardiologien. Herudover har Charlotte konkret erfaring med ledelse i sundhedsvæsenet og er i dag en del af sygehusdirektionen på regionshospitalet i Nordjylland.

Lars Frederiksen har betydelig erfaring med ledelses- og bestyrelsesarbejde fra erhvervslivet, herunder som tidligere adm. direktør for Chr. Hansen og som nuværende bestyrelsesformand for Matas.

Thomas Christensen-Degn har med sin solide baggrund i den finansielle sektor et stærkt og forretningsorienteret blik for økonomi- og risikostyring samt fundraising. Som stifter af ’Hjertetouren’ har Thomas siden 2015 indsamlet 1,8 mio. kr. til hjertesagen. Thomas har i store dele af sit liv haft hjertesygdom tæt inde på livet – både som pårørende og som patient.

Følgende bestyrelsesmedlemmer var på valg, men genopstillede ikke:
Peter Højland (mandat: samfundslivet bredt)
Niklas Korsgaard Christensen (mandat: samfundslivet bredt)
Susanne Lis Larsen (mandat: sundhedsfaglig)

Efter mødet konstituerede bestyrelsen sig. Her blev formand Christian Hassager genvalgt, mens Lars Frederiksen blev valgt som ny næstformand.

Her kan du læse årsregnskabet.