STØT VORES FORSKNING OG RED LIV

Forsker og læge Morten Malmborg ser nærmere på, hvordan diabetes og hjertesygdom påvirker både mænd og kvinder. Hjerteforeningen støtter forskningen takket være donationer fra gavmilde danskere.

Morten Malmborgs forskning skal hjælpe de mange danskere med diabetes og hjertesygdom. I dag ved vi allerede, at diabetes betyder meget for dit hjertes sundhed og faktisk også har stor betydning for, hvor lang tid du normalt lever.

Men hvordan er din livskvalitet? Og slås du måske med udfordringer som depression? Det er ikke nemt at have diabetes og hjertesygdom i sit liv, og dét vil Morten Malmborg derfor kigge knivskarpt på i sin forskning. Vi ved nemlig, at en depression kan betyde meget for dit liv generelt – eksempelvis om du kan blive i dit job, og om du kan leve et liv, du er glad for.

I Morten Malmborgs forskningsstudie nærstuderer han, hvad der er vigtigt for, om diabetikere med hjertesygdom har en tilknytning til arbejdsmarkedet. Og han ser grundigt på, om flere eller færre kvinder end mænd udvikler en depression på grund af diabetes og hjertesygdom.

Målet med det hele er at skabe mere viden om sammenhængen mellem livet med diabetes og hjertesygdom. For ved vi mere, kan vi hjælpe mere. Vi skal som forening og samfund hjælpe de mange danskere med diabetes og hjertesygdom til det bedst mulige liv for det enkelte menneske. Det fortjener vi alle.

VIDEO: Se og hør om den forskning, som Hjerteforeningen støtter