Det er ikke kun den friske luft på gåturen og nusseturen på sofaen, du kan glæde dig over, hvis du er hundeejer. Forskning viser, at dét at være hundeejer faktisk også er godt for dit hjerte. Se hvorfor her.

Hunden er hjertets ven – måske endda din bedste ven.

Det viser sig nemlig, at der kan være en række ‘ukendte’ fordele for dig og dit helbred, hvis du er hundeejer.

Det konkluderer et forskerhold fra Uppsala Universitet i Sverige i hvert fald i deres forskning.

Forskerholdet har undersøgt hundeejeres risiko for hjerte-kar-sygdomme, og sammenlignet med folk uden en hund.

Det har de gjort ved at sammenholde data fra en lang række undersøgelser om sammenhængen mellem hjertesundhed og hundeejerskab, som er foretaget mellem 1950 og 2019.

Det blev til data på i alt 3,8 mio. svenskere mellem 40 og 80, og resultatet belyste at hundeejere havde en markant nedsat risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme, sammenlignet med resten af gruppen.

Faktisk havde hundeejere hele 31 procent lavere risiko for at dø af hjerte-kar-sygdomme end folk, der ikke havde hund.

Hunde dæmper stress

Resultatet kommer ikke bag på Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason:

– Forklaringen på, hvorfor hunde er gode for hjertet, er ret enkel. Du bevæger dig mere når du har en hund, og mere aktivitet nedsætter risikoen for at udvikle livstruende hjerte-kar-sygdomme.

– Og hunde kan også gøre andet godt for deres ejere. De kan lægge en dæmper på vores stress. De kan give social støtte. Og de kan hjælpe os med at holde fast i de gode vaner. Alt sammen faktorer, der også har indflydelse på hjertets sundhed, siger han.

Gunnar Gislason er selv hundeejer, og kan personligt genkende mange af de gavnlige effekter, som hundene har i hverdagen.

– Jeg får selskab og nogle positive oplevelser med mine hunde. Ikke mindst når vi går tur og møder andre hundeejere, som vi falder i snak med over noget så jordnært som vores hunde, siger han.

5 fordele for hjertet, hvis du har hund

I den amerikanske hjerteforening, American Heart Association (AHA), har man også forskning i sammenhængen mellem hjertesundhed og hundeejerskab.

AHA peger på fem gode fordele ved at have hund:

1. Kæledyr kan reducere arbejdsrelateret stress

Studier viser ifølge AHA, at kæledyr sågar på arbejdspladsen hjælper med at reducere stressniveauet, øge produktionen og forbedre medarbejdertilfredsheden.

2. Uanset arbejdssted kan kæledyr forbedre effektiviteten

AHA peger på forskning, der viser, at kæledyr har en gavnlig effekt på arbejdsfællesskaber.

Forskning viser, at hvis et kæledyr er en del af arbejdsfællesskabet, vurderer medarbejderne niveauet af tillid til, kammeratskab med og samhørighed med kollegerne højere.

3. Ledsagende kæledyr dæmper angst

Kæledyr mindsker angst og stress hos mennesker, viser forskning ifølge AHA.

4. Forældre bliver mere aktive med kæledyr

Mennesker, der ejer en hund, følger i højere grad anbefalingerne om fysisk aktivitet.

Selvom du er hjemme, giver kæledyr dig en anledning til at gå udenfor, få frisk luft og være aktiv.

5. Fællesskabsfølelsen bliver forbedret

Det følelsesmæssige bånd til et kæledyr gør, at ejeren ikke føler sig alene.

Forskning viser, at når ejere af kæledyr ser, rører og taler med deres kæledyr, giver det ejerne en følelse glæde, omsorg og lykke. På samme tid mindskes niveauet af stresshormoner ifølge AHA.

Få inspiration

Så nu skulle den altså være god nok:

Det er ikke bare skønt at have hund – det er også hamrende sundt og godt for dit helbred.

Har du fået lyst til at finde hundesnoren frem og gå ud i det gode vejr, så kan du eventuelt springe videre til denne side.

Her finder du et Danmarkskort med alle landets hjertestier markeret.

Indtast din kommune i søgefeltet, og vupti, så har du den eller de hjertestier, som du kan prøve af i nærheden af, hvor du bor.

Komplet med startsted og længde på ruten.

Nogle hjertestier er korte, andre er lange.

Nogle går ligeud, mens andre er mere udfordrende med bølgende bakker eller tætte skove.

For dem alle sammen gælder det dog, at de viser den danske natur fra dens allerbedste side.

Og så er de dejlige at gå tur med hunden på.