Hent drikkevarerne selv, hold døgnrytmen og efterspørg et træningsprogram. Hjerteforeningens konsulent giver dig her en håndfuld gode råd til dig, som er indlagt med hjertesygdom, så du plejer kondition og muskler bedst muligt.

”Indlæggelse”.

Selvom ordet mest leder tankerne hen på, at du skal ligge ned før og efter behandling på et hospital, så bør du faktisk selv tage skeen i den anden hånd, og holde dig aktiv.

Så vidt det er muligt under indlæggelsen, i hvert fald.

Din indsats på hospitalet vil du nemlig være glad for, den dag du skal hjem og mest muligt i gang med dit normale liv igen.

Samtidig forebygger du også eksempelvis blodpropper i ben og lunger.

‘Sengetid’ skal begrænses

Det forklarer motionsfaglig rådgiver på Hjerteforeningens rådgivningslinje Hjertelinjen, Anne Kristine van der Zaag.

– Når vi bliver indlagt på et hospital, bliver vi i høj grad inaktive.

– Vi tilbringer alt for meget tid i vores seng, når vi bliver indlagt, siger hun.

Ifølge Anne Kristine van der Zaag sker det ofte, at hjertepatienter ligger i sengene, selvom de ville have bedst af at røre sig mere.

Og det er netop dén ”sengetid”, hun gerne ser begrænset.

– Studier viser, at selv korte indlæggelser, hvor kroppen pludselig bliver inaktiv, påvirker vores kredsløb, stofskifte, muskler og knogler.

– Og det påvirker, hvor godt vi rent fysisk fungerer, når vi kommer ud fra hospitalet igen. Særligt når vi bliver ældre, kan vi have svært ved at gøre de samme ting, som vi kunne, før vi blev indlagt, siger hun.

Vær aktiv under din indlæggelse

Anne Kristine van der Zaag understreger vigtigheden af, at alle patienter – herunder også hjertepatienter – er fysisk aktive under deres indlæggelse.

– Hjertepatienter kan være i tvivl om, hvorvidt de må bevæge sig rundt på afdelingen, eller om det er bedst, at de er sengeliggende.

– Som oftest vil det kun være i den akutte fase, at fysisk aktivitet ikke er anbefalet.

– Så snart den hjertemæssige tilstand er stabil, er det langt bedre at komme ud af sengen og gå nogle ture på gangen end at ligge ned.

– Det gør, at du som patient forbygger bl.a. blodprop i ben og lunger, lungebetændelse og forværring af kondition, muskelstyrke og balance, siger Anne Kristine van der Zaag.

Løbende dialog med sundhedspersonalet

Hun anbefaler, at både patienter og pårørende har en løbende dialog med sundhedspersonalet om, hvor meget man som patient må røre sig under sin indlæggelse.

– Hvis du som hjertepatient eller pårørende til en hjertepatient er i tvivl om, hvorvidt fysisk aktivitet er anbefalet, så tag kontakt til det sundhedsfaglige personale på afdelingen, og bed om vejledning.

– Nogle patienter bliver overvåget med EKG-måling og må derfor ikke forlade en afdeling. Andre har fået lavet en operation fx via brystkassen, hvor der kan være visse restriktioner til at starte med.

– Det betyder dog ikke, at man som hjertepatient ikke kan forhindre muskelhenfald og fald i kondition ved at lave styrke- og udholdenhedsøvelser liggende i sengen, stående eller gående på gangen.

Anne Kristine van der Zaag peger på, at hospitalsgange måske ikke er det mest inspirerende miljø.

– Men alene en håndfuld gåture på gangene dagligt vil kunne gøre en stor forskel for dig som indlagt hjertepatient.