De kolde vinterdage kalder på masser af indendørs hygge, bagværk med gods i og varme gryderetter og supper. Hjerteforeningen giver dig en hjerterigtig guide til ’comfort food’.

Med de køligere temperaturer følger lysten til lune retter og såkaldt comfort food, der mætter og varmer. Comfort food er typisk fødevarer eller madretter, vi forbinder med velbehag, hygge og socialt samvær. Men ofte har samme retter også et højt indhold af fedt og sukker.

– At vi har brug for ekstra sul på kroppen for at holde varmen i den kolde tid hører stenalderen til. Vi forbinder dog ofte vintermad med tung og fed mad og gamle traditioner fra vores bedsteforældres tid, forklarer sundhedskonsulent i Hjerteforeningen Natasha Selberg.

– De kolde måneder får os til at spise mere, fordi det ligger i vores gener, at vi skal lagre til vinteren og gå i hi. Men med vores nuværende livsstil med opvarmede huse og tøj på kroppen har vi ikke brug for de ekstra vinterlagre og samme lag fedt på kroppen for at overleve vinteren. At man samtidig er mindre udenfor og mindre aktiv om vinteren og mere indenfor og inaktiv, kan sammen med den tunge mad koste et par ekstra kilo på sidebenene.

5 råd: Hold dig hjertesund – også om vinteren
Natasha Selbergs råd er enkelt: Fasthold de hjertesunde vaner – også om vinteren. Hun giver dig her en håndfuld hjertesunde råd om, hvordan du laver god og lækker mad i de kolde tider.

1. Lav sunde supper
Simreretter og supper, der står længere tid, men som passer sig selv, er gode og kan fryses ned og spises efter en lang dag. Lav derfor gryderetter og supper med masser af grønsager. Til supper kan bruges et hav af forskellige grønsager med alt fra broccoli til græskar. Gode grønsager til gryderetter er bønner, rodfrugter, løg, porrer og kål. Generelt er kål og rodfrugter nu i sæson og bidrager med masser af fibre. Brug dem flittigt.

2. Gode alternativer og fuldkorn
Du behøver ikke at lave tunge gryderetter eller supper med fx fløde. Hvis du vil gøre dem mere hjertevenlige kan du gøre dem lettere ved at udskifte fløden med fond eller bouillon og toppe med friske krydderurter, en klat creme fraiche eller lignende og servere et godt fuldkornsbrød til suppen og fuldkornsris eller kartofler til gryderetten.

3. Spice it up
Hold varmen ved at bruge masser af krydderier som chili, peberrod, safran, hvidløg, peber osv.

4. Mæt er ikke en by Rusland
Det er vigtigt, at vi bliver mætte ved at huske kød, fjerkræ eller fisk og sunde fedtkilder som avocado, olivenolie og nødder.

5. Brug Hjerteforeningen
Følg med på hjerteforeningen.dk/opskrifter, hvor du igennem efteråret og vinteren vil kunne læse hjertesunde opskrifter til årstiden.

FAKTA: Hvad er comfort food?
Comfort food er mad med et skær af nostalgi og sentimental værdi og er ofte karakteriseret ved et højt indhold af kalorier og kulhydrater samt ved let tilberedning.
Kilde: Wikipedia.

OPSKRIFTER: Hjertesund comfort food

Suppe:

Tomatsuppe med bagte parmesanflager

Brød:

Rugbrød med mandler

Hovedretter:

Chili con carne

Rødvinsgryde

Curry med kylling og raita

Dessert/kage:

Bagte æbler med mandelfyld