Hjerteforeningen giver dig råd om, hvordan du skal forholde dig, hvis du har symptomer på coronavirus. Du kan altid holde dig opdateret om coronavirus og hjertesygdom på hjerteforeningen.dk/corona.

Artiklen er et udtryk for fakta på udgivelsestidspunktet. Hold dig opdateret om evt. udvikling på hjerteforeningen.dk/corona.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona

Av, jeg er øm. Men må jeg tage smertestillende medicin?

Hjerteforeningen modtager løbende spørgsmål til Hjertelinjen. Danskerne spørger om mange ting, og i disse uger er coronavirussen naturligvis det helt store emne, som rådgiverne modtager mange henvendelser om. Du kan også selv ringe til Hjertelinjen alle hverdage mellem kl. 9 og 16 på 70 25 00 00.

Et af emnerne handler om, hvilken slags smertestillende medicin man må tage som hjertepatient.

Forskningschef og hjertelæge Gunnar Gislason forklarer, at man generelt skal tænke sig om, når man tager smertestillende medicin og samtidig har en hjertesygdom.

– Hvis du er hjertepatient med symptomer på virussygdom såsom feber, muskelsmerter og hovedpine og derfor overvejer at tage håndkøbsmedicin for at dæmpe symptomerne, anbefaler vi paracetamol, der fås i håndkøb som blandt andet Pinex, frem for NSAID-præparater.

Gunnar Gislason forklarer, at NSAID er en type gigtmedicin. Bag forkortelsen gemmer sig den engelske betegnelse Non-Steroide Anti-Inflammatory Drugs, hvilket betyder ”Ikke-Steroid Anti-Inflamatorisk Medicin”. NSAID er bl.a. ibuprofen (Ipren, Brufen, Ibumetin), naproxen (Bonyl) og diklofenac (Voltaren, Diclon), der bl.a. bruges til behandling af smerter i muskler og led.

– Generelt vil jeg gerne gøre opmærksom på, at behandling med alle former for NSAID, selv kortvarig, frarådes til patienter med hjerte-kar-sygdom. Det siger jeg, fordi medicinen giver en forøget risiko for hjertesygdomme hos den gruppe patienter. Hvis du overvejer NSAID-medicin anbefaler vi, at du rådfører dig med din læge først, siger Gunnar Gislason.

Har du spørgsmål, så ring til Hjertelinjen på 70 25 00 00.

Hold dig opdateret på hjerteforeningen.dk/corona