Forskere har fundet indikatorer på, at udsving i blodtryk – som personen selv har målt i hjemmet – kan øge risikoen for demens. Resultatet er endnu en grund til at leve sundt og passe på sig selv, siger forskningschef

I et japansk studie, som netop er udgivet i American Heart Associations videnskabelige tidsskrift Circulation, har forskere fundet ud af, at store variationer under hjemme-monitorering af blodtryk var forbundet med en højere risiko for alle typer af demens, herunder Alzheimers.

I alt blev der undersøgt data indsamlet over en måned fra 1.600 japanere uden demens. Deltagerne havde en gennemsnitsalder på 71 år, hvoraf 56 procent var kvinder.

Gennem opfølgende studier fandt forskerne frem til, at personer med udsving i blodtryk havde over dobbelt så stor risiko for at udvikle enhver type demens, herunder Alzheimers, sammenlignet med personer, som havde et stabilt blodtryk. Og over 3 gange så stor risiko for at udvikle vaskulær demens (vaskulær demens skyldes forstyrrelser i hjernens blodforsyning eller blodkar, red.).

LÆS OGSÅ: Hjerteforeningens beskrivelse af forhøjet blodtryk.

Sund livsstil er vigtig for alle

– Demens er en sygdom, som rammer bredt og kan – udover at være en hård sygdom mentalt for den ramte og for de pårørende omkring – endda påvirke vores evne til at pleje os selv med den rigtige medicinering. Nu kan vi se, at der er indikatorer på, at udsving i blodtrykket kan øge risikoen for demens. At pleje sit blodtryk og leve sundt er derfor også vigtigt i denne sammenhæng, siger Hjerteforeningens forskningschef Gunnar Gislason.

Forbindelsen mellem daglige udsving i blodtryk og demens blev fundet uanset om undersøgelsens deltagere havde et normalt eller et højt blodtryk. Gunnar Gislason understreger under alle omstændigheder vigtigheden af en sund livsstil.

– Vi anbefaler, at du dyrker jævnligt motion og spiser sundt. Læg cigaretterne på hylden, hvis du har denne vane, og sørg for at passe på dig selv i forhold til stress. Tilsammen kan en god livsstil gøre, at dit blodtryk holdes stabilt og på det rette niveau.

Forskerne havde valgt at undersøge data baseret på hjemmemålinger af blodtrykket for at undgå data fra personer, som oplevede at få målt et forhøjet blodtryk hos på grund af nervøsitet.

LÆS OGSÅ: 6 veje til lavere blodtryk.