Hjertemagnyl og blodfortyndende behandling med eksemplevis Marevan kan give alvorlige blødninger. Læs om risikoen ved kombinationen og hvad du skal være opmærksom på i to nye foldere fra Sundhedsstyrelsen

Omkring hver tiende patient med atrieflimren tager også en Hjertemagnyl, når de er i behandling med det blodfortyndende middel Marevan. Men det kan være en farlig cocktail at tage de to præparater samtidig, da de kan øge risikoen for akutte blødninger. I nogle tilfælde kan de være så alvorlige, at fem til ti procent af dem, der bliver indlagt med en akut maveblødning, faktisk dør af det, Hvis vi ser på bivirkninger, er Hjertemagnyl og Maravan en af de helt store topscorere, forklarer Gunnar Gislason. Hjerteforeningens nye forskningschef.

– Der er faktisk undersøgelser, som viser, at dødeligheden kan øges, hvis du tager flere præparater på samme tid. Det er derfor en god idé, at du taler med din læge, om det er nødvendigt med både Marevan og Hjertemagnyl, siger Gunnar Gislason.

Bliver du allerede behandlet med Marevan, giver behandling med Hjertemagnyl ikke ekstra beskyttelse mod blodpropper. Til gengæld stiger risikoen for blødninger.

Nogle hjerteklappatienter og dem med risiko for at blive ramt af gentagne blodpropper, har brug for både Marevan og Hjertemagnyl. Her foretager lægen altid en individuel vurdering af den enkelte patients risiko for blodprop kontra blødninger, fortæller Hjerteforeningens forskningschef.

En ud af fem blodpropper i hjernen skyldes atrieflimren
Omkring 100.000 danskere lider af atrieflimren, og hvert år diagnosticeres mellem 15.000 og 20.000 nye patienter. Atrieflimren kan være farligt, fordi det øger risikoen for, at der dannes blodpropper. En ud af fem blodpropper i hjernen skyldes atrieflimren. Risikoen for atrieflimren stiger med alderen, og omkring én ud af 10 ældre over 75 år lider af atrieflimren.

Sundhedsstyrelsen har udgivet to nye foldere til dig med atrieflimren. I folderne kan du læse mere om risikoen ved kombinationen af de to præparater, og hvad du skal være opmærksom på. Folderne råder dig til altid at fortælle lægen om den medicin, du tager – også i håndkøb.