Hjertestarterne er sat op som del af projekt Nordstart og fordeler sig på 10 nordjyske kommuner. - Vi kan kun lykkes, hvis nordjyderne er med os, så at vi er så langt, tjener virkelig Nordjylland til ære, siger fond, der har doneret til projektet.

NordStart er et banebrydende forskningsprojekt, hvor Hjerteforeningen sammen med Region Nordjylland og Melsen Fonden i alt sætter 280 hjertestartere op i hele Nordjylland.

Den første hjertestarter blev opsat i april 2023 og i slutningen af januar 2024 kom hjertestarter nr. 152 op.

Men hjertestarterne sættes ikke op på må og få. I stedet er det en avanceret computeralgoritme, der har udvalgt opsætningsstederne, så hjertestarternes placering ikke udelukkende baseres på lokale eller private initiativer.

Algoritmen bliver til på baggrund af data om eksempelvis demografi, tidligere hjertestopstilfælde, og hvor der for nuværende sidder hjertestartere.

– Det er glædeligt, at vi allerede har fået opsat så mange hjertestartere Det indikerer, at nordjyderne tager godt imod NordStart, og at projektet har stor opbakning i lokalbefolkningen, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Opbakningen fra de nordjyske borgere er fuldstændig afgørende for projektets succes, fastslår Anker Laden-Andersen.

Han er formand for Melsen Fonden, der står bag den tocifrede milliondonation, der muliggør projektet:

– Det er en virkelig god nyhed, at mere end 150 borgere, foreninger eller virksomheder har sagt ja til en hjertestarter på deres adresse. Vi kan kun lykkes, hvis nordjyderne er med os, så at vi er så langt, tjener virkelig Nordjylland til ære, siger Anker Laden-Andersen.

KORT: Her er hjertestarterne sat op

Få det fulde overblik på det interaktive kort lige her:

OVERBLIK: Sådan er hjertestarterne fordelt

Du kan herunder se, hvor hjertestarterne er sat op.

• Brønderslev Kommune: 13
  • Frederikshavn Kommune: 30
  • Hjørring Kommune: 20
  • Jammerbugt Kommune: 8
  • Mariagerfjord Kommune: 17
  • Morsø Kommune: 4
  • Rebild Kommune: 8
  • Thisted Kommune: 19
  • Vesthimmerlands Kommune: 18
  • Aalborg Kommune: 15

Arbejdet med opsætning af de resterende ca. 130 hjertestartere er i fuld gang og forventes afsluttet i løbet af sommeren.