Vores samlede kolesteroltal i Danmark er hele 20 procent højere efter juleferien, sammenlignet med om sommeren. Hjerteforeningens forskningschef deler 5 gode råd til hvad du kan gøre, hvis dit kolesteroltal er for højt.

Brunede kartofler, ris a la mande, flæskesteg med brun sovs og godt med vin og søde sager.

Lyder det som en juleferie, du kan genkende?

Så kan du trøste dig med, at du ikke er så forskellig fra alle os andre.

Som befolkning er vi danskere nemlig rigtig gode til at nyde de lækre (og usunde) ting i livet, når vi holder ferie. Især når vi holder fri henover jul og nytår.

Men måske er vi lige gode nok. Det tyder forskning i hvert fald på.

For når januar måned indtræffer og det nye år starter, er der en regning, som skal betales.

Danskernes kolesteroltal er 20% højere i januar

Det viser sig nemlig, at vores samlede kolesteroltal i Danmark er hele 20 procent højere efter juleferien, sammenlignet med om sommeren.

Dette er vist i Herlev-Østerbroundersøgelsen, som er en stor undersøgelse af den danske befolkning.

I alt 25.764 danskere var med i undersøgelsen og fik målt deres kolesterol.

Når forskerne kiggede på de personer, som mødte op til undersøgelsen i den første uge af januar, havde 9 ud af 10 et forhøjet kolesteroltal.

Dvs. de havde et total-kolesterol på mere end 5 mmol/L og/eller et LDL-kolesterol over 3 mmol/L.

Det er næsten dobbelt så mange, som blandt de, der fik målt deres tal om sommeren.

9 ud af 10 ville kræve behandling

Det betyder, at 9 ud af 10 ville kræve behandling, hvis de fik målt deres kolesteroltal i starten af januar.

Og selvom kolesterol er vigtigt for kroppen, kan for højt kolesterol kan påvirke helbredet negativt.

Forhøjet kolesterol er faktisk en af hovedårsagerne til hjerte-kar-sygdomme.

– Heldigvis er der mange ting, du selv kan gøre ved det, forklarer forskningschef Gunnar Gislason.

– Små ændringer i din livsstil kan gøre en stor forskel for dit helbred.

5 gode råd til at sænke dit kolesterol

Hjerteforeningens forskningschef deler her 5 gode råd til hvad du kan gøre, hvis dit kolesteroltal er for højt.

Ifølge Gunnar Gislason bør du:

  • Følge kostrådene, og spis mindre portioner
  • Motionere i mindst 30 minutter dagligt
  • Undgå alkohol og rygning
  • Erstatte slik, kage og is med frugt, grønt og nødder
  • Skære ned på store fedtholdige måltider

Hvis du følger de fem råd, vil dit kolesteroltal med høj sandsynlighed falde betragteligt over tid, forklarer forskningschefen.

– Og en ekstra bonus er også, at dit hjerte har rigtigt godt af det, og det kan være med til at forebygge hjerte-kar-sygdomme i fremtiden, siger han.

Få flere tips og råd til dit kolesterol

Vil du vide mere og få tips til forskningschef Gunnar Gislasons gode råd?

Så har vi samlet en række gode links til dig herunder, som er lige til at klikke på og lade sig inspirere af.

Her kan du læse mere om kostrådene, og hvordan du følger dem.

På denne side finder du alle Hjerteforeningens motionstilbud.

Find råd og viden om alkohol her, og om rygnings virkning på dit hjerte her.

Og her finder du en række gode råd til, hvordan du kan skære ned på de søde sager.