Efteråret står for døren, og Sundhedsstyrelsen forventer, at vi i løbet af efteråret og vinteren vil se en stigning af smitte med covid-19 og influenza. Hjerteforeningen anbefaler, at du følger Sundhedsstyrelsens opfordring til at lade dig vaccinere nu mod covid-19 og almindelig influenza.

Vi går en efterårs- og vintersæson i møde, og forventningen er, at smitte med covid-19 og influenza igen vil stige.

Er du hjertepatient, er du i øget risiko for et alvorligt forløb med corona og influenza.

Det er vigtigt, at du lader dig vaccinere tidligt på sæsonen, inden smitten for alvor begynder at sprede sig. Du kan derfor blive vaccineret allerede fra den 1. oktober og frem til den 15. januar 2024.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at personer på 65 år og derover bliver vaccineret mod influenza og covid-19. Også mennesker med kroniske sygdomme, herunder hjerte-kar-sygdom (undtaget isoleret, velreguleret forhøjet blodtryk) bliver anbefalet at lade sig vaccinere.

Hjerteforeningen opfordrer til, at du følger Sundhedsstyrelsens anbefaling og bliver vaccineret.

– Hjertepatienter er blandt de grupper, der er mest sårbare over for komplikationer fra både influenza og covid-19, siger Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason.

– Vi støtter op om Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at hjertepatienter lader sig vaccinere. Det kan faktisk være med til at forebygge død og indlæggelser hos denne patientgruppe.

Sundhedsstyrelsens beslutning om at tilbyde vaccination til disse patienter samt andre risikogrupper, er afgørende for at forebygge alvorlige sygdomsforløb og beskytte de mest sårbare borgere.

– Jeg vil kraftigt opfordre alle hjertepatienter og dem, der falder ind under de anbefalede kategorier, til at tage imod dette vigtige tilbud om vaccination. På den måde beskytter vi deres helbred, livskvalitet og livslængde, lyder det fra Gunnar Gislason.

Alle over 65 år

Alder er den altoverskyggende risikofaktor for et alvorligt forløb med covid-19 og influenza.

Risikoen for alvorlig sygdom og indlæggelse med covid-19 og influenza stiger nemlig med alderen.

Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen, at alle personer på 65 år og derover bliver vaccineret.

Hvornår kan du få vaccinen?

Hvis du bliver tilbudt vaccination på baggrund af din sygdom eller tilstand og ikke din alder, modtager du ikke en invitation til vaccination. Du kan i stedet gøre følgende for at få en tid til vaccination:

• Gå ind på vacciner.dk
  • Bekræft, at du er i målgruppen for vaccination
  • Book tid til vaccination

Hvis du er i tvivl om, hvorvidt du tilhører en gruppe, der anbefales vaccination, kan du udfylde et vejledende spørgeskema på vacciner.dk. Spørgeskemaet hjælper dig med at finde ud af, om vaccination er en god idé for dig.

Hvor går du hen?

Vaccinering foregår ikke længere hos egen læge. Du kan i stedet blive vaccineret på regionale vaccinationssteder, som ligger mere end 50 steder rundt i landet.

Du kan også blive vaccineret på godt 280 udvalgte apoteker.

Her kan du blive vaccineret

Du bestiller tid på www.vacciner.dk. Her kan du finde det sted og den tid, der passer dig bedst.

Hvis du har brug for hjælp til at bestille tid til vaccination, kan du besøge din regions hjemmeside eller ringe til dem:

For beboere på plejehjem er der et særligt vaccinationstilbud, da de kan blive vaccineret på deres plejehjem.

Hjertesvigt og vaccine

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at personer med hjertesvigt bliver vaccineret mod både covid-19 og almindelig influenza.

Lider du af hjertesvigt, skulle du gerne have modtaget en invitation til vaccination i din e-boks.

Dobbelt op på shot

Kan jeg få begge stik på samme tid, tænker du måske? Svaret er ‘JA’.

– Der er ingen grund til at gå to gange. Du kan sagtens få begge vacciner samtidig – også selvom du har svært hjertesvigt, siger forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason.

Personer i tæt kontakt med personer i øget risiko kan også blive vaccineret. Det kan fx være pårørende til personer med svært nedsat immunforsvar. Er du i tvivl, om du bliver tilbudt vaccination, kan man læse mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside: https://www.sst.dk/da/Vaccination

Vaccination mod pneumokokker

Pneumokokker er en gruppe bakterier, som bl.a. kan give lungebetændelse. Man kan blive vaccineret mod pneumokokker.

Vaccinen mod pneumokokker beskytter mod lungebetændelse forårsaget af pneumokokbakterien, og nedsætter risikoen for komplikationer ved lungebetændelse såsom meningitis og blodforgiftning.

Som udgangspunkt kan du blive vaccineret mod pneumokokker hvert 6. år. Det er dog individuelt, nøjagtig hvor længe vaccinen beskytter.

Der har i perioder været tilbud om gratis vaccination til personer over 65 år og folk i særlig risiko. Men vaccinationsprogrammet er ikke længere gratis.

Visse risikogrupper kan dog få tilskud til vaccinen. Læs mere på Sundhedsstyrelsens hjemmeside eller spørg din læge.

Ny og mere effektiv covid-19-vaccine

Coronavirus ændrer sig løbende, og nye varianter opstår. De vacciner, du bliver tilbudt, er såkaldte variantopdaterede mRNA-vacciner.

Forventningen er, at de vil dække bedre og længere end de tidligere vacciner.

De variantopdaterede vacciner er, ligesom de tidligere, godkendt af Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMA). Opdatering af coronavaccinerne kan sammenlignes med, hvordan influenzavaccinerne bliver opdateret hvert år. De bygger på samme teknologi, som de tidligere vacciner, og har de samme indholdsstoffer.

Studier har vist, at de variantopdaterede vacciner medfører høje niveauer af antistoffer.

Undgå at blive smittet 5 gode råd

‌Mange, der lever med en kronisk sygdom, vil vide, at de er i øget risiko for et alvorligt forløb med covid-19 eller influenza, og at de derfor bliver anbefalet at lade sig vaccinere.

Ud over vaccination er her fem gode råd til, hvordan du undgår smitte:

1. Bliv hjemme, hvis du er syg eller har symptomer på smitte.
  2. Vask hænder tit, og brug håndsprit.
  3. Gør rent – særligt på overflader, som mange rører ved.
  4. Luft ud, og skab gennemtræk.
  5. Host og nys i ærmet.

Læs mere om, hvordan du undgår at blive smittet, her.

Siden opdateres løbende