NordStarts avancerede computeralgoritme, der er "hjertet" i det unikke projekt, har sendt 280 bud på optimale lokationer for nye hjertestartere i Nordjylland afsted til det danske forskningsteam. Nu tager menneskehænder over, og projektet skal for alvor have vinger.

Det unikke forskningsprojekt NordStart fortsætter med ufortrøden kraft.

Projektet, der de kommende år afsøger om en avanceret algoritme kan placere hjertestartere mere optimalt end i dag,  er nået til næste skridt:

Opsætningen af 280 spritnye hjertestartere i Nordjylland.

Men hvor skal de placeres?

Det har den avancerede computeralgoritme, der er hjørnestenen i NordStarts unikke tilgang til opsætning af hjertestartere, nu givet et bud på.

Læge og postdoc Kristian Bundgaard Ringgren forklarer:

— Det, vi nu har modtaget fra det canadiske team, der står bag algoritmen, er 280 GPS-koordinater.

— Eller mere præcist: 280 områder i Nordjylland på 100×100 meters størrelse – eén hektar -, hvor det ifølge algoritmen er mest optimalt at opstille en hjertestarter, siger han.

— De områder har algoritmen blandt andet fundet ud fra nogle forudsigelsestal, som jeg har beregnet.

— Det er tal, der viser, hvor i regionen, der er størst risiko for at et hjertestop kan finde sted.

Et stykke vej fra koordinat til hjertestarter

Selvom nysgerrigheden blandt især nordjyder nok vil være stor, giver det ifølge Kristian Bundgaard Ringgren dog ikke mening at offentliggøre de 280 områder.

Der er nemlig endnu et stykke vej fra en firkant på 100×100 meter på et kort og til opsætning af en hjertestarter, forklarer han.

— Alle områder på eén hektar er lagt ind på hvert sit selvstændige kort over Nordjylland.

— Nu er det så Hjerteforeningens frivillige, der skal ind og tage det store løft, og afsøge, om der fx er meningsfulde adgangsveje indenfor den enkelte hektar, og hvor det vil være muligt at opsætte en hjertestarter.

— Derfor giver det heller ikke rigtigt mening at offentliggøre noget, før der er indgået en endelig aftale på det enkelte sted, siger han.

Kommer formentlig en opsamlingsrunde

Der er mange variabler indeholdt i de forudsigelsestal, som Kristian Bundgaard Ringgren har leveret til algoritmen.

— Det er fx data om befolkningstæthed i dag- og nattimerne, særlige knudepunkter som togstationer, gågader eller shopping områder, og ikke-følsomme data om befolkningen i området, siger han.

— Det er alt sammen faktorer, som vi ved fra forskningen, påvirker risikoen for hjertestop.

Kristian Bundgaard Ringgren forventer desuden, at der på et senere tidspunkt vil være behov for en ny ’data-runde’ i den avancerede algoritme.

— Der vil helt sikkert være steder, hvor det ikke vil kunne lade sig gøre at opsætte hjertestartere.

— Så jeg forestiller mig, at der fx om et halvt år kan blive samlet til bunke på de steder, hvor det ikke kunne lade sig gøre, og algoritmen skal lave en ny optimering.

— Og så tager vi en ny runde derfra igen, siger han.