Uge 42 er lig med efterårsferie for rigtig mange. Meteorologerne spår både solskinsdage og bygevejr – så her får du en håndfuld tips, der passer til både udendørs aktiviteter og hyggestunder inden døre, fra Hjerteforeningens diætist og motionsekspert.

I næste uge er det efterårsferie og tid til hygge sammen med dem, du holder af.

Men det behøver hverken at foregå liggende på sofaen eller med et halvt kilo Matador Mix foran skærmen.

Det er hjertesundt at være aktiv, mens sjove oplevelser og nærvær giver mental sundhed.

Gå på opdagelse i efterårets smukke og farverige natur – eventuelt på en af Hjertestierne – eller hyg jer med indendørs aktiviteter på kolde og våde dage. Hvad med fx at prøve at kaste jer over en af Hjerteforeningens mange sunde bageopskrifter?

Hjertesundheden kan nemt gå i spænd med ferie og afslapning. Der er masser af andre måder at hygge sig på end at samles om kaffe og kage, forklarer Lotte Juul, der er diætist og en af Hjerteforeningens eksperter i sund livsstil.

Hun giver dig her en række gode ideer til, hvordan du og dine nærmeste kan få en hjertesund efterårsferie.

7 hjerteglade ideer til efterårsferien

1. Det er sundt at være offline. Brug en hel dag i ferien på at opleve roen ved at slukke alt elektronik og bare være dig selv.
  2. Skær en græskarlygte med børnebørnene, og lav en lækker græskarsuppe af græskarkødet.
  3. Udnyt nogle af forlystelserne i byerne, og brug dagene på at gå på opdagelse blandt vilde dyr eller lave halloween-sjov med børnebørnene. Eller måske endnu bedre: Hvad med en hyggelig tur i svømmehallen?
  4. Lav hjertesund konfekt, og put det i et lille glas til tasken, frem for at skovle bland-selv-slik og popcornsmenu med sodavand i biografen.
  5. Server hjemmebagt knækbrød samt nødder, mandler og tørret frugt til brætspillet.
  6. Drop fastfood, og tag i stedet madpakke med, når I skal på museum og andre attraktioner.
  7. Slap af, og nyd freden, mens du samler kastanjer, agern, mos og kogler til årets juledekorationer eller andre krea-projekter.

3 hjertesunde gevinster

• Stresshormonerne i din krop bliver sænket. Perioder med stress er usundt for dit hjerte og kan være årsag til hjertesygdom. Årsagen er, at stress påvirker dit kredsløb gennem stresshormonerne adrenalin og kortisol (binyrebarkhormon). Så husk at indføre afslapning som et vigtigt punkt i dit efterårsprogram.
  • Når du er sammen med andre på en positiv måde, stiger dit overskud og humør. Vi ved fra forskning i hjertesygdomme, at den mentale sundhed er tæt forbundet med den fysiske. Du forebygger med andre ord hjertesygdom, når du dyrker dine positive sociale relationer – i efterårsferien og resten af året.
  • Fysisk aktivitet gavner dit hjerte. Et aktivt liv holder dig sund, smidig og i balance. Bevæg dig en halv time hver dag, og gør det frem for alt sjovt at få rørt dig sammen med folk, du holder af. Også i ferien.

Din aktive efterårsferie

Ferie og afslapning behøver som sagt ikke at foregå på den lade side. Hjerteforeningens sygeplejerske og motionsfaglige rådgiver, Anne Kristine van der Zaag, giver dig tips til en ferie med puls og kulør i kinderne.

Så kan du hygge med bageopskrifter og foran pejsen med ekstra god samvittighed.

5 friske tips til at få din puls op nu

1. Slip fjernsyn, mobil og computer. Gå en tur i skoven, og nyd trækronernes smukke farver. Eller brug solskinstimerne ved vandet, og tank huden op med D-vitamin.
  2. Bevar sommerens gode form og motionsvaner gennem efteråret og vinteren. Det er ofte lettere og mere naturligt at være fysisk aktiv om sommeren, da vejret inviterer til udeliv. Når luften bliver køligere og temperaturen falder, kræver det indimellem lidt ekstra motivation at komme udenfor. Derfor kan det anbefales at træne sammen med andre. Du kan finde dig en træningsmakker, eller hvad med fx at melde dig til et af Hjerteforeningens motionshold?
    Hjerteforeningens lokalforeninger tilbyder Hjertemotion i de fleste kommuner: https://hjerteforeningen.dk/lokalforeninger-og-motionsklubber/.
  3. Drømmer du om at komme ud at gå ture i naturen og opleve efterårets flotteste farver sammen med andre? Så kan du nu melde dig til Hjerteforeningens gå-projekt ”GÅ MED”.
    Måske der er en gå-gruppe i din by eller kommune. Det er gratis, og alle kan gå med – også dig, der ikke er vant til at gå hverken langt eller hurtigt. https://hjerteforeningen.dk/gaamed/bliv-gaamed-vaert/.
  4. Rusker og regner det derude, kan det være fristende at blive hjemme i stuen. Men det ene udelukker ikke det andet – med disse nemme øvelser kan du få pulsen op på stuegulvet. Så sparer du på varmeregningen ovenikøbet. https://hjertemotion.dk/hjertemotion-live/.
  5. Er der en viking gemt i dig, og drømmer du om at blive vinterbader, så kan du passende gå i gang med at vænne kroppen til vinterens iskolde gys i efterårsferien. Få gode råd om vinterbadning her: https://hjerteforeningen.dk/2017/02/vinterbadning-vaen-langsomt-kroppen-chokket/.