60 procent af danskerne synes, vi drikker for meget – et tal, som ikke overrasker forebyggelsesekspert, der håber på et opgør med unges drukkultur.

Synes du også, vi drikker for meget? Velkommen i klubben.

3 ud af 5 danskere er enige i, at vi danskere drikker for meget alkohol, viser en undersøgelse foretaget af TrygFonden og Alkohol & Samfund, som ser dagens lys i forbindelse med Alkoholkampagnen, der løber af stablen i uge 40.

Et tal, der ikke overrasker Mads Lind, chefkonsulent i Hjerteforeningens forebyggelsesafdeling, som gennem de seneste mange år har fulgt udviklingen, når det kommer til danskernes sundhed.

– Alkohol fylder meget i det danske samfund. Hvad enten det er til mormors 90-årsfødselsdag, studentergildet eller fyraftensaktiviteter, er der ofte alkohol impliceret. Det er klart, at det sætter sig i kulturen, siger Mads Lind.

Europarekord i druk

Hjerteforeningen bakker op om TrygFonden og Alkohol & Samfunds Alkoholkampagne, der har til formål at motivere danskerne til at tage stilling til deres alkoholforbrug og få flere til at ændre vaner og drikke mindre.

Således er det 1 ud af 7 danskere, der drikker mere end Sundhedsstyrelsens anbefaling på maksimalt 10 genstande om ugen. Danske unge har sågar europarekorden i druk, altså indtag af mange genstande på kort tid, også kaldet bingedrinking, og ifølge Mads Lind har det potentielt store konsekvenser for de unges sundhedssituation.

– Vi ved, at bingedrinking er skadeligt for hjertet, og derfor er det også en meget uheldig førsteplads, danske unge besidder, og som langt hen ad vejen skyldes, at vi har en kultur, hvor brugen alkohol i relativt store mængder er normaliseret, siger Mads Lind.

Opfordring: Hæv aldersgrænsen

Selvom en del danskere drikker relativt store mængder alkohol, ønsker hver fjerde faktisk at formindske sit forbrug. Noget, der ganske hurtigt ville kunne afspejle sig i den generelle sundhedssituation.

Derfor har Mads Lind også en klar opfordring til politikerne:

– Hvis man hæver aldersgrænsen for køb af al alkohol til 18 år, vil vi forhåbentlig kunne se en kulturændring blandt de danske unge, så man får en mere fornuftig tilgang til alkohol. Det vil på sigt kunne gøre en stor forskel, så i mine øjne er en hævet aldersgrænse det oplagte næste skridt for at forebygge sygdom, lyder det fra chefkonsulenten.

Selvom Mads Lind opfordrer til mådehold for unge, er det dog tidligere påvist, at der er en vis dokumentation for, at alkohol ved et lille forbrug kan have en gavnlig effekt med hensyn til enkelte hjerte-kar-sygdomme.

– Som det er med de fleste ting, handler det om at have et forbrug med måde. Et glas rødvin i ny og næ skader næppe, men hvis man ser ud fra den samlede helbredsrisiko ved alkohol, skal man holde sig under Sundhedsstyrelsens anbefalede alkoholgrænse, siger Mads Lind.

Læs mere om vores anbefalinger til alkohol her