Lørdag den 17. september afholdt TV 2 CHARLIE og Hjerteforeningen indsamlingsshowet Hjertegalla 2022 og kunne samle penge ind i den gode sags tjeneste. Endnu en gang viste danskerne sig fra deres godhjertede side og donerede over 31 millioner kroner, som i år går til hjerteforskning, forebyggelse og patientstøtte til hjertepatienter.

Værterne Michèle Bellaiche og Christian Degn tog seerne gennem en hjertevarm aften, hvor danskere, der selv har hjertesygdomme helt inde på livet, fortalte deres rørende og gribende historier.

Livet blev fejret med musikalske indslag af danske kunstnere som Anne Linnet, Aura og Fyr Og Flamme.

Aftenen bød bl.a. på et interview med Christian Eriksen og live-sangskrivning med Sys Bjerre.

Og vanen tro holdt Christian Grau med kyndig hånd styr på de fire Kia-biler, der var på højkant til de heldige vindere.

Hæder til Årets Hjerteredder

Årets Hjerteredder, der støttes af Østifterne, blev også hyldet.

Adm. direktør i Hjerteforeningen Anne Kaltoft uddelte prisen, der i år gik til Helena Suralski og Thomas Andersen, der gav skoleeleven Emma Krupsdahl livreddende hjertemassage, da hun faldt om med hjertestop på vej på lejrtur til Bornholm.

Den hurtige hjælp gjorde, at Emma i dag er tilbage på skolebænken og kan spille fodbold efter at have fået indopereret en ICD-hjertestarter ligesom Christian Eriksen.

Læs mere om Emmas redning her

Kæmpestor opbakning

Det var ellevte gang, at der blev afholdt Hjertegalla på TV 2 CHARLIE, og indsamlingsshowet er nu en fast tradition hos seerne, der gavmildt støtter den vigtige sag.

– Det var rørende at opleve den kæmpestore opbakning og ikke mindst gavmildhed, som seerne udviste i aften, siger TV 2 CHARLIEs redaktør, Mads Volck, og fortsætter:

– Hjertegalla er CHARLIEs store vindue, hvor vi rækker ud og gør en direkte forskel her og nu. Det synes vi, klæder os.

– Hjertesagen er vigtig, og mange af vores seere har selv haft sygdommen inde på livet, hvorfor det giver så meget mening at bakke op om den gode sag.

Også hos Hjerteforeningen er der stor glæde over det flotte indsamlingsresultat:

– Igen i år har danskerne udvist yderst stor opbakning til hjertesagen med de mange flotte donationer til Hjertegalla.

– Selv om mange i disse tider er presset økonomisk, er der alligevel fundet overskud til at støtte kampen mod hjertesygdom.

– Det vil jeg gerne sende en dybfølt tak for, siger Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen.

Hjertegalla 2022 blev sendt direkte på TV 2 PLAY og TV 2 CHARLIE lørdag den 17. september. Så du ikke showet, kan du se det på TV 2 PLAY.