Tilsyneladende har en stor mængde patienter i Region Midtjylland fået amputeret ben, selvom det kunne have været undgået. Det får nu Gunnar Gislason, forskningschef i Hjerteforeningen, til at opfordre til, at der bliver lavet en landsdækkende undersøgelse for at afdække problemet.

Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason, forholder sig stærkt kritisk til amputationsskandalen fra Region Midtjylland, der er blevet meget omtalt i landsdækkende medier i denne uge.

I et interview med Berlingske kalder Gunnar Gislason sagen fra Region Midtjylland for ”virkelig problematisk”.

Han mener, at det bør afdækkes, om det er et isoleret tilfælde, eller om der også kan være problemer med kapaciteten i andre regioner.

Der bør også graves dybere, end der er gjort her.

Rapporten ser kun på de patienter, som har mistet benet efter at have været omkring hospitalet.

Vi mangler at få at vide, hvor mange patienter der måske ikke engang er blevet henvist til vurdering – og som måske er døde – fordi ventelisterne er så lange, at det ikke nytter noget at henvise dem, siger Gunnar Gislason i interviewet.

Falder mellem flere stole

Gunnar Gislason peger desuden på, at mange patienter med karsygdomme ”falder ned mellem flere stole” i behandlingssystemet.

I nogle tilfælde kommer de til karkirurger, i andre tilfælde ses de af diabeteslæger eller af deres egen læge.

Der er måske heller ikke samme opmærksomhed på patienter med karsygdomme, der i større udstrækning er rygere og kommer fra grupper med små indtægter og kort eller ingen uddannelse, vurderer Gunnar Gislason.

Han mener også, at patienter med karsygdomme burde være omfattet af reglerne om maksimale ventetider.

Det vil helt klart være noget, som kunne være med til at presse regionerne til at skaffe nok kapacitet.

Der mangler i det hele taget systematik i indsatsen.

Der kunne godt være strukturerede forløb for disse patienter, så man får optimeret behandlingen i forhold til medicin, genoptræning og operationskapacitet, siger Gunnar Gislason til Berlingske.

Advarede tidligere

Dansk Karkirurgisk Selskab har på et tidligere tidspunkt advaret om, at besparelser på området for karkirurgi i Region Midtjylland ville kunne resultere i unødige amputationer.

Regionsformand Anders Kühnau hævder imidlertid til Berlingske, at han ikke var blevet gjort opmærksom på, at amputationer formentlig kunne være undgået.

Der er nu iværksat en uvildig undersøgelse af forløbet.

Kræver tilbundsgående undersøgelse

Gunnar Gislason håber også, at forløbet bliver undersøgt til bunds.

Sagen fra Region Midtjylland vidner om, at der er en stor udfordring og problematik, hvad angår danske karpatienter.

Derfor håber jeg, at man på tværs af regionerne kan afdække, om amputationsskandalen i Midtjylland er en ulykkelig enlig svale, eller om der er udfordringer i alle regioner, siger Gunnar Gislason.

Ifølge Gunnar Gislason er det desuden afgørende, at karpatienter fremadrettet får samme rettigheder som eksempelvis hjertepatienter, så man dermed kan presse regionerne til at øge kapaciteten.

Der er behov for mere systematik og struktur i karpatienters forløb.

Det har vi slået på tromme for i flere år, og jeg håber, at denne ulykkelige sag fra Region Midtjylland vil være et voldsomt wakeupcall for alle, der har berøring med sundhedsvæsenet, siger Gunnar Gislason.

Koncerndirektør indstillet til afskedigelse

På et ekstraordinært møde torsdag den 12. maj drøftede forretningsudvalget i Region Midtjylland analysen af karkirurgien.

Den viser, at regionens kapacitet til at behandle patienter med sygdomme som åreforkalkning og udposninger på blodkarrene er for lav.

Ifølge analysen kan det ikke udelukkes, at den lave kapacitet har ført til amputationer, der kunne have været undgået eller udskudt, hvis patienterne var blevet behandlet forebyggende tidligere i deres sygdomsforløb.

Det får nu tilsyneladende konsekvenser for koncerndirektør Ole Thomsen, skriver Region Midtjylland i en pressemeddelelse.

Forretningsudvalget ser meget alvorligt på sagen om amputationer. Derfor ønsker forretningsudvalget at afslutte samarbejdet med koncerndirektør Ole Thomsen, siger regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

Vil have plan for langsigtet udvikling

Forretningsudvalget har på samme møde desuden indstillet, at der fremlægges en plan for den langsigtede udvikling af karkirurgien i Region Midtjylland.

Udviklingen bør ifølge udvalget indeholde en model for organisering af det samlede område, etablering af en selvstændig karkirurgisk afdeling på Regionshospitalet Viborg samt en karkirurgisk repræsentation i afdelingsledelsen i Hjerte-, Lunge- og Karkirurgi på Aarhus Universitetshospital.

Endelig indstillede udvalget også, at der bliver taget skridt til at iværksætte en uvildig ekstern undersøgelse af hele forløbet.