Antallet af COVID-19-smittede falder over hele landet i øjeblikket, og de fleste sygdomsforløb med COVID-19 er relativt milde. Betyder det, at vi snart kan lægge pandemien bag os? Det lysner i hvert fald gevaldigt i horisonten, mener Hjerteforeningens forskningschef.

Antallet af COVID-19-smittede styrtdykker i øjeblikket.

Det kan man læse i de seneste ugerapporter fra Statens Serum Institut, hvor der er mange positive tendenser:

• Fra uge 10 til uge 11 faldt antallet af nye smittede fra 80.651 til 51.003. Det svarer til en nedgang på 37 procent.
  • Fra uge 11 til uge 12 faldt antallet yderligere fra 51.003 til 35.377. Endnu en nedgang på 30 procent på blot en uge.
  • Incidenstallet er også mere end halveret over de to uger – fra 1.376 smittede pr. 100.000 indbyggere i uge 10 til 603 smittede pr. 100.000 i uge 12.

Sammenlagt giver det et billede af en coronaepidemi på hastigt tilbagetog i øjeblikket.

Men vil tendensen fortsætte?

Og kan vi snart ånde lettet op og begynde at lægge coronaen bag os?

Vi kan i hvert fald godt tage de positive briller på, mener Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason.

Vaccinerne beskytter os

Langt de fleste danskere er vaccinerede, og det gælder også dem i størst risiko.

Det har stor betydning i forhold til sygelighed og indlæggelser, da vaccinerne beskytter COVID-19-smittede mod alvorlig sygdom, siger Gunnar Gislason.

Det er klart, at COVID-19 stadig er derude, men vi ser et stort fald i antallet af tilfælde i øjeblikket.

Og fordi vaccinationerne virker, så har det mindre betydning, hvis man bliver smittet. Det gælder også patienter med hjertesygdom, der ikke er i større risiko end resten af befolkningen.

Det er virkelig positivt. Vi skal ikke længere gå rundt og skjule os og være bange, siger forskningschefen.

blodtrykssænkende

Antal indlagte pr. 30. marts

Indlagte
1.189

Heraf på intensiv afdeling

Heraf på intensiv afdeling og i respirator

Virussen er ”løbet tør”

Ifølge Gunnar Gislason er der flere årsager til det bratte fald i smittetallene.

Noget skyldes, at så mange danskere efterhånden har været COVID-19-smittede, at virussen simpelthen er ved at ”løbe tør” for nye mennesker at smitte.

Desuden har vi i Danmark været utroligt gode til at vaccinere os. Faktisk blandt de bedste på verdensplan.

Det har medvirket til at holde smittetallene nede og – lige så vigtigt – at holde sygdomsforløbene milde i langt de fleste tilfælde, siger forskningschefen.

Hold fast i de gode vaner

Gunnar Gislason mener, at det nok endnu er for tidligt at ånde lettet op.

Vi skal være forsigtige med at spå om fremtiden.

Der kan fx opstå en ny variant af virussen – det kan ændre det positive billede. Og vi kommer nok til at skulle forholde os til coronaen flere år frem.

Vi kan også se, at der er sket en opblussen af influenzasmitte her sidst på influenzasæsonen.

Det er heller ikke en sygdom, man skal spøge med. Alene af den grund bør vi stadig holde fast i de gode hygiejnevaner, som myndighederne anbefaler, siger han.

Tal for hele pandemien

Har haft COVID-19 én eller flere gange
2.908.215

Dødsfald
5.668
(Antallet af dødsfald er indenfor 30 dage efter påvist COVID-19-infektion. COVID-19 er ikke nødvendigvis årsag til dødsfaldet.)

Det lysner i horisonten

Generelt mener Hjerteforeningens forskningschef dog, at vi har god grund til at være håbefulde for fremtiden.

Tallene viser en klar, nedadgående tendens. Den ser ud til at fortsætte den næste tid. Det skal vi glæde os over, siger Gunnar Gislason.

Som det ser ud nu, så er der ingen tvivl om, at færre vil blive smittet, og færre vil blive indlagt eller få svære sygdomsforløb.

COVID-19 er ikke længere en samfundskritisk sygdom.

Så lige nu lysner det gevaldigt i horisonten, og vi kan trygt gå ud og leve livet.

Vil du vide mere?

Husk, at du altid kan følge med i de nyeste udviklinger på Hjerteforeningens coronaside.

Her har vi også samlet en lang række typiske spørgsmål og svar om coronavirussen.

Og endelig kan du altid følge med på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, der løbende opdateres.