Hjerteforeningen har modtaget 35 indstillinger til Årets Hjerteredder 2022. Du kan være med til at afgøre, hvem der skal hyldes som Årets Hjerteredder 2022. Afstemningen starter den 21. februar.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Hvert år hylder Hjerteforeningen Årets Hjerteredder.

Modige livreddere, der turde træde til og yde genoplivning, da et medmenneske faldt om med hjertestop.

Hjerteforeningen har modtaget 35 indstillinger til Årets Hjerteredder 2022. Alle har de reddet et menneskes liv – en far, en mor, en søster, en bror eller en ukendt – ved at træde til og yde genoplivning.

Et dommerpanel bestående af Mads Volck, redaktør på TV 2, Freddy Lippert, direktør for den præhospitale virksomhed i Region Hovedstaden, Lars Suhr Olsen, direktør for Østifterne, og Anne Kaltoft, adm. direktør i Hjerteforeningen, har nomineret tre redninger blandt de 35 indstillinger til Årets Hjerteredder.

Afgiv din stemme

Du kan være med til at kåre, hvem der skal være Årets Hjerteredder 2022, ved at afgive din stemme på hjerteredder.dk/aarets-hjerteredder-2022/ fra den 21. februar til den 9. marts kl. 12.00.

Se desuden Årets Hjerteredder blive kåret i Hjertegalla, der bliver sendt på TV 2 CHARLIE/TV 2 PLAY lørdag den 12. marts kl. 20.55.

Det nytter at træde til

Alle indstillede hjertereddere har fortjent hæderen som ”Årets Hjerteredder”. De har alle ydet en fantastisk indsats.

Når der alligevel bliver kåret en redning som ”Årets Hjerteredder”, er det for at skabe maksimal opmærksomhed om, at det nytter at træde til og yde livreddende førstehjælp til et medmenneske. Det kan redde liv.

– Hvert sekund tæller, når et medmenneske falder om med hjertestop. Den hurtige hjælp fra vidner har afgørende betydning for chancen for at overleve hjertestoppet. Vi ved, at sandsynligheden for at overleve, er helt op til 70 procent, hvis en person modtager genoplivning med brug af hjertestarter inden for tre til fem minutter, siger Hjerteforeningens adm. direktør Anne Kaltoft og fortsætter:

– De modige helte, vi hylder med Årets Hjerteredder 2022, har alle ydet en helt særlig indsats. De turde træde til, de turde handle, og derfor er en elsket mor, far, søster eller bror i dag i live. Det vil jeg gerne sige stor tak for, siger Anne Kaltoft.

Årets Hjerteredder støttes af Østifterne.

FAKTA: Hurtig hjælp ved hjertestop er altafgørende

• Hvert år rammes omkring 4.700 danskere af hjertestop uden for hospital. Det svarer til omkring 13 hver dag.
  • Hurtig reaktion ved et hjertestop er afgørende. Ifølge Det Europæiske Råd for Genoplivning kan sandsynligheden for at overleve være helt op til 70 procent, hvis en person med hjertestop modtager genoplivning med brug af en hjertestarter inden for tre til fem minutter.
  • Overlevelsen efter hjertestop uden for hospital er i dag ca. 14 procent (2020).

I 80 procent af tilfældene med hjertestop uden for hospital giver tilstedeværende personer livreddende førstehjælp, før professionel hjælp ankommer.