Forskere fra Statens Serum Institut har undersøgt sammenhængen mellem coronavaccinerne og sjældne tilfælde af betændelse i hjertemusklen. Studiet er meget betryggende, siger forskningschef Gunnar Gislason fra Hjerteforeningen.

Risiko for hjertebetændelse er lille ved coronavaccine. Og det er betryggende, mener forskningschef ovenpå nye tal fra stort forskningsstudie gennemført af Statens Serum Institut.

Coronavaccinerne, der bygger på den såkaldte mRNA-teknologi, har ellers været under mistanke for i sjældne tilfælde at kunne forårsage betændelse i hjertemusklen. Den blev først rejst i Israel tidligere på året i forbindelse med Pfizer-BioNTech-vaccinen.

Nu har Statens Serum Institut (SSI) gennemført en stor undersøgelse, der viser sammenhængen mellem de coronavacciner, der er blevet brugt i Danmark, og betændelse i hjertemusklen. Resultaterne er netop blevet offentliggjort i det anerkendte medicinske tidsskrift British Medical Journal.

SST har inddraget Hjerteforeningen i forskningen og herfra lyder det:

– Studiet viser kun en lille overrisiko for milde forløb, som slet ikke er bekymrende. Hjerteforeningen anser således studiet som meget betryggende, fordi det viser, at mRNA-vaccinerne er sikre. Vi glæder os på danskernes og hjertepatienternes vegne over studiet, der viser, at mRNA-vacciner (som Pfizer-Biontechs, red.) ikke giver en væsentlig øget risiko for at få betændelse i hjertemusklen. Faktisk peger studiet endda på, at hvis du endelig udvikler betændelse i hjertemusklen eller får symptomer på betændelse i hjertemusklen, så er forløbet mildt og uden komplikationer, forklarer forskningschef i Hjerteforeningen, Gunnar Gislason, som også er medforfatter til studiets forskningsartikel.

Kigget på data fra over 4.9 millioner danskere

Betændelse i hjertemusklen er et velkendt fænomen efter primært virusinfektioner. Det opstår oftest hos unge, raske mænd. Symptomerne kan være åndenød og brystsmerter. De fleste tilfælde går over af sig selv, men i enkelte, alvorlige tilfælde kan betændelsen føre til hjertesvigt.

SSI’s studie er blevet til i samarbejde med førende danske kardiologer og epidemiologer. Det omfatter i alt 4.931.775 danskere i alderen 12 år og op. De er blevet fulgt i perioden mellem den 1. oktober 2020 og den 5. oktober 2021. Forskerne har koblet data sammen fra Det Danske Vaccinationsregister, Landspatientregisteret og Laboratorieregisteret. På den måde har de fundet frem til 269 tilfælde af betændelse i hjertemusklen.

Unik brug af danske data

Som noget helt unikt har forskerne haft mulighed for at inddrage prøvesvar fra laboratorier i hele landet i deres studie. Ved mistanke om betændelse i hjertemusklen vil der blive taget en blodprøve. Den undersøges for forhøjede værdier af et bestemt protein, der frigøres ved betændelse i musklen.

– I vores studie kombinerer vi disse oplysninger med diagnoser for at være 110% sikker på, at vi kigger på betændelse i hjertemusklen og ikke tilstande, der bare ligner og har fået diagnosen ved en fejl, siger professor Anders Hviid fra SSI. Han er en af forskerne bag undersøgelsen.

Flere tilfælde end forventet efter vaccination

Forskerne så på, hvor ofte betændelse i hjertemusklen optrådte efter vaccination. De fandt 48 tilfælde indenfor 4 uger efter vaccination med Pfizer-BioNTech-vaccinen og 21 tilfælde efter Moderna-vaccinen.

– I Danmark har vi fortrinsvist brugt vaccinen fra Pfizer-BioNTech, og de 48 tilfælde var ikke flere end forventet. Derimod svarer de 21 tilfælde efter Moderna-vaccinen til at betændelse i hjertemusklen optrådte 4 gange oftere end forventet, siger Anders Hviid.

Da forskerne dykkede mere ned i det store datamateriale, fandt de også, at kvinder, der var blevet vaccineret med Pfizer-BioNTech-vaccinen også oftere oplevede betændelse i hjertemusklen i tiden lige efter vaccinationen.

Stadig sjældent efter vaccination

Betændelse i hjertemusklen er dog en sjælden tilstand, også efter vaccination. Forskerne fandt kun 1 tilfælde per 71.400 vaccinerede med Pfizer-BioNTech og 1 tilfælde per 23.800 vaccinerede med Moderna.

– Samtidigt ser det ud til, at de fleste af tilfældene efter vaccination er milde, siger læge og første-forfatter bag studiet Anders Husby.

Han fortsætter:

– Dette er betryggende, da betændelse i hjertemusklen kan føre til både kronisk hjertesvigt og død.

Blandt andet var der ingen, der fik diagnosticeret hjertesvigt indenfor de første 28 dage efter sygdomsforløbet iblandt de 21 tilfælde efter Moderna-vaccinen. Der var heller ingen dødsfald. Og kun 40% var indlagt mere end 72 timer.

Overskygger ikke fordelene ved vaccinerne

– Vores fund er ikke nogen, der overordnet set kan overskygge de mange fordele, der er ved at blive vaccineret. Man skal huske på, at alternativet, at få en infektion med covid-19, sandsynligvis også indebærer en risiko for betændelse i hjertemusklen. Dertil kommer risikoen for alvorlig covid-19-sygdom og forskellige senfølger, hvoraf mange endnu ikke er fuldt belyst, siger Anders Hviid.

Læs artiklen i British Medical Journal

Læs om studiet hos Statens Serum Institut