Højt kolesterol er ikke kun forbeholdt mennesker med forhøjet BMI. Også normal- og undervægtige døjer med forhøjet kolesterol og risiko for hjertesygdom. Men hvordan sænker man som undervægtig sit kolesteroltal uden at tabe sig yderligere? Det giver Hjerteforeningens diætist dig svar på.

Sundhedsdebatten handler ofte om problemer med fedme og den forøgede risiko for bl.a. hjertesygdom, når vægten er for høj.

Men kolesteroltallet kan også være højt, når vægten er lav.

For en slank krop er ikke altid en garanti for sundhed – man kan godt have højt kolesteroltal, selvom man er forholdsvist slank.

Det kan skyldes arv eller usund livsstil, og det kan være en ganske stor udfordring at sænke kolesteroltallet, hvis man samtidig skal undgå et vægttab.

Det forklarer Hjerteforeningens diætist, Lotte Juul.

– Når kolesteroltallet er for højt, mens vægten er i underkanten, er det vigtigt at spise nok af de sunde fedtstoffer.

– Umættede fedtstoffer gavner hjertet og fås fra planteriget og fra fisk.

– Det går ikke bare med blot at skære det usunde mættede fedt væk fra kosten. Man er nødt til at erstatte usundt fedt med sundt, umættet fedt for at undgå vægttab, siger Lotte Juul, der er diætist i Hjerteforeningen.

Erstat det usunde fedt med sundt fedt

– I praksis handler det om at bruge mere rapsolie, olivenolie, nødder, kerner, mandler, oliven, avokado, pesto, mayonnaise, remoulade og fed fisk i kosten. Kalorieholdige madvarer, men hjertesunde fedtstoffer.

– Til gengæld skal der skrues ned for kød, bacon, leverpostej, pølser, margarine, smør, fløde, kiks og kager, forklarer diætisten.

Sådan drikker du dig til ekstra kalorier

Motion spiller en vigtig rolle, når kolesteroltallet skal ned, men motion koster ekstra energi.

Det giver en udfordring.

– Spis løs af den hjertesunde mad, og spis gerne seks gange om dagen.

– Det kan være med til at sikre, at vægten ikke falder, selv om der skrues op for motionen, siger Lotte Juul.

Hun ved godt, at det kan være svært at indtage de nødvendige kalorier, hvis appetitten er lille.

– Derfor kan det være nødvendigt at drikke sig til de ekstra kalorier. Det kan fx være mælk, smoothies, drikkeskyr eller juice.

– Ofte er det lettere at drikke end at spise, da drikkevarer sjældent mætter særlig meget. Hermed kan det være nemmere at få de ekstra kalorier, pointerer diætisten.