Det hidtil største studie om behandling af hjerte-kar-sygdom hos personer med type 2-diabetes og nyresygdom har givet særdeles gode resultater. Et medicinsk stof viser sig nemlig at beskytte hjertet allerede ved de første tegn på nyrekomplikationer. Dermed er løsningen måske fundet på et problem, læger verden over har kæmpet med i årevis.

Har du type 2-diabetes? Og slås du oven i hatten med nyresygdom og med hjertesygdom?

Så er du langtfra alene.

Nyresygdom og hjertesygdom er to farlige følgesvende, der ofte opstår hos personer med type 2-diabetes.

Nyresygdom er ofte den store synder.

I mange tilfælde medfører den nemlig en tilstødende hjerte-kar-sygdom.

Og indtil nu har lægerne stået med en stor udfordring, når patienter med type 2-diabetes og nyresygdom skulle behandles.

Der har hidtil ikke fandtes en behandling, der kunne beskytte hjertet, medmindre nyresygdommen var meget fremskreden.

Det har selvsagt givet læger verden over store udfordringer i forhold til behandlingen af patienter med type 2-diabetes, nyresygdom og hjertesygdom.

Beskytter mod hjertesygdom

Men det har måske ændret sig nu.

Der er nemlig for nylig kommet rigtigt gode nyheder til patienter i denne gruppe.

Et stort forskningsstudie ved navn ”FIGARO” har nemlig påvist, at lægemidlet med det mundrette navn Finerenone beskytter mod hjerte-kar-sygdom hos personer med type 2-diabetes og kun mild nyresygdom.

Professor Peter Rossing, der er medlem af studiets styregruppe og forskningsleder på Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC), glæder sig over de nye resultater.

Han fortæller i en pressemeddelelse fra SDCC:

– Det er et rigtigt vigtigt studie, for det viser, at Finerenone kan være til gavn for en langt større gruppe med type 2-diabetes og komplikationer end først antaget.

– Finerenone er effektivt, også sammen blodtrykssænkende medicin eller SGLT2-hæmmere.

– Dermed får vi som behandlere et nyt og godt værktøj til at behandle de to komplikationssygdomme ved type 2-diabetes, som har den højeste dødelighed, udtaler han.

Ifølge Peter Rossing ser det ud til, at man med lægemidlet får et stort fremskridt i forhold til den behandling med blodtrykssænkende medicin, læger har brugt i 20 år.

Finerenone er for nylig blevet godkendt til anvendelse i USA, og Peter Rossing forventer, at resultaterne kommer med i de nye behandlingsguidelines inden længe.

Glæde i Hjerteforeningen

Også i Hjerteforeningen er der glæde over resultaterne fra ”FIGARO”.

– Vi kan med lægemidlet få en markant positiv udvikling i behandlingen med medicin mod forhøjet blodtryk, siger forskningschef i Hjerteforeningen Gunnar Gislason.

– Jeg synes, det er positivt, at vi her kan gøre en stor forskel for mennesker, der har både diabetes, nyresygdom og hjertesygdom.

– Og det er vigtigt, fordi vi netop ved, at multisygdom vil være en udfordring for mange danskere i de kommende år, siger han.

Få mere viden her

Over 320.000 danskere har diabetes, og hjerte-kar-sygdom ledsager ofte sygdommen.

Du kan finde mere viden om, hvordan du selv forebygger diabetes, på dette link.

Læs også om et stort, dansk forskningsprojekt, og hvorfor diabetes betyder mere for udvikling af hjerte-kar-sygdom hos kvinder end hos mænd.