Boldspil, hjørnespark og spil på mål er også for børn født med en hjertefejl. Hjerteforeningen, DGI Fodbold og FCK gik derfor sammen om en fodboldskole på FCK’s træningsanlæg i København.

Børn med medfødt hjertesygdom har ligesom andre børn gavn af at bevæge sig, og motion kan for hjertebørn være med til at mindske risikoen for at blive ramt af følgesygdomme til deres hjertefejl.

Det var baggrunden for, at Hjerteforeningen og DGI Fodbold gik sammen om at invitere en gruppe hjertebørn til en sjov og aktiv dag lørdag den 9. oktober på FCK’s træningsanlæg.

Det var det andet arrangement i rækken af fodboldskoler for hjertebørn, hvor også superligaklubben AGF tidligere har lagt baner til en fodboldskole for hjertebørn.

Til fodboldskolen stod programmet på bevægelse og samvær med andre børn, der også har en hjertefejl.

– Hjerteforeningen kæmper for, at hjertesyge børn og deres familier har den bedst mulige livskvalitet. Derfor er jeg rigtig glad for, at vi sammen med FCK og DGI Fodbold kunne byde velkommen til en dag med motion og glæde.

– Fodboldskolen giver børnene et afbræk i en hverdag, der på grund af hjertefejlen kan være fuld af begrænsninger, og fodboldskolen giver børnene mulighed for at møde andre børn, der har de samme typer af udfordringer som dem selv.

– Desuden er motion meget vigtigt for hjertebørn, for det nedsætter risikoen for, at de får følgesygdomme til deres medfødte hjertefejl, siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft.

Tidligere elitefodboldspiller står bag

Initiativet til fodboldskolen kommer fra Sara Juhl, der er tidligere elitefodboldspiller.

Hun er selv født med en hjertefejl, idet hendes ene hjerteklap er todelt i stedet for tredelt, og hun har i mange år stået i spidsen for fodboldskoler arrangeret af DGI Fodbold.

– Selvom børnene har en hjertefejl, og nogle af dem har brug for at holde en pause indimellem eller sætte tempoet ned, er de stadig børn og har glæde af at være aktive og opleve fornøjelsen ved at spille fodbold sammen med jævnaldrende.

– Jeg har selv fået så mange gode oplevelser og venskaber gennem fodbolden, og den glæde vil jeg gerne give videre. Derfor er jeg med til at arrangere fodboldskolen, siger Sara Juhl.

Træning hos FCK

Fodboldskolen for hjertebørn er et samarbejde mellem Hjerteforeningen, FCK og DGI Fodbold, som sammen skaber nogle fantastiske rammer for hjertebørnene, hvor de kan møde andre børn i samme situation.

Hos FCK, der stillede træningsanlæg til rådighed og sørgede for spillertøj til alle børnene, er der glæde over at kunne levere gode rammer for arrangementet.

– Det er et supergodt initiativ, som vi naturligvis gerne vil støtte op omkring. Vi er glade for samarbejdet og for, at det kan give hjertebørn en god oplevelse på vores anlæg.

– Det er en af de ting, vi gerne vil med vores fodboldklub: at forsøge at give gode oplevelser. Samtidig er det bevist, at fodbolden giver en bedre livsstil, og det skal vi naturligvis støtte op omkring, fortæller FCK’s kommercielle direktør, Jacob Lauesen.

Giver erfaring og succesoplevelser

Mens børnene var i fuld sving på banen, blev forældrene inviteret til et foredrag om fordelene ved fysisk aktivitet med overlæge Michael Rahbek Schmidt fra Rigshospitalet.

Fodboldskolen blev arrangeret af Hjerteforeningen, DGI Fodbold og FCK.

Der deltog omkring 20 børn, der havde følgeskab af enten deres far eller mor.

– Det er fantastisk, at vi sammen med Hjerteforeningen, Rigshospitalets dygtige hjertelæger og FCK kan give endnu flere børn mulighed for at spille fodbold i trygge rammer blandt ligesindede med fokus på bevægelsen og glæden i spillet.

– Det giver deltagerne erfaringer og succesoplevelser, som de kan tage med videre, og forhåbentlig giver det flere mod på at blive en del af fællesskabet i en lokal forening, sagde Lars Møller, landsformand for DGI Fodbold.

Med din hjælp redder vi liv

Børnehjertefonden støtter hvert år livreddende forskning til hjertebørn.

Det er kun muligt, fordi danskerne bakker op. Vi har derfor brug for din støtte.