Fodbold er for alle - også for børn med en hjertesygdom. Derfor gik Hjerteforeningen, DGI Fodbold og AGF sammen om en fodboldskole for hjertebørn i Fredensvang, der fandt sted søndag den 5. september. Her ventede der en dag fyldt med bevægelse, fodbold og fællesskab på AGF’s træningsanlæg.

For anden gang har Hjerteforeningen arrangeret en fodboldskole for hjertebørn.

I 2019 foregik det i København. Men nu ønskede Hjerteforeningen og DGI Fodbold at afholde en fodboldskole i Jylland, hvor AGF søndag den 5. september stod klar med rammer og logistisk opbakning til projektet, som er blevet skabt for at give børn med hjertesygdomme mulighed for at udfolde sig fysisk.

– Vi er glade for, at vi sammen med AGF og DGI Fodbold kan tilbyde hjertebørn denne fodboldskole. I Hjerteforeningen kæmper vi for, at familier med hjertesyge børn får den bedst mulige livskvalitet, og med fodboldskolen sætter vi i fællesskab rammerne for, at hjertebørnene får både motion og et fællesskab omkring fodbold sammen med andre hjertebørn.

– Hjertebørnene får en helt særlig oplevelse i en hverdag, der for mange kan være præget af begrænsninger. Desuden blev forældrene undervist af en hjertelæge om fordelene ved fysisk aktivitet, og hvordan de som forældre kan bakke op om deres børns idræt, fortæller Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, der også kiggede forbi fodboldskolen i Fredensvang i Aarhus.

Møder børn i samme situation

Fodboldskolen for hjertebørn er et samarbejde mellem Hjerteforeningen, AGF og DGI Fodbold.

Sammen har de skabt nogle fantastiske rammer for hjertebørnene, hvor de kunne møde andre børn i samme situation.

– Det er fantastisk, at vi sammen med Hjerteforeningen, Rigshospitalets dygtige hjertelæger og AGF kan give endnu flere børn mulighed for at spille fodbold i trygge rammer blandt ligestillede, med fokus på bevægelsen og glæden i spillet.

– Det giver deltagerne erfaringer og succesoplevelser, som de kan tage med videre, og forhåbentlig giver det flere mod på at blive en del af fællesskabet i en lokal forening, siger Lars Møller, som er landsformand for DGI Fodbold.

Elitespiller selv født med hjertefejl

Fodboldskolen blev organiseret og drevet af et frivilligt trænerteam med den tidligere elitefodboldspiller Sara Juhl i spidsen.

Hun er selv født med en hjertefejl og har i mange år stået i spidsen for fodboldskoler arrangeret af DGI Fodbold.

– Mit primære ønske med fodboldskolen er at give børn med medfødt hjertesygdom følelsen af at være sammen med ligestillede. De her børn kan meget mere, end de selv tror – på trods af deres hjertefejl, siger Sara Juhl.

Fodboldskolen for hjertebørn i Fredensvang havde deltagelse af godt tyve børn og deres familier.

Hjertebarnet kunne tage enten sin mor eller sin far med til fodboldskolen.

Forældrene blev i løbet af dagen desuden undervist af en læge om fordelene ved fysisk aktivitet, når man har en hjertesygdom.

Ca. 500 børn fødes hvert år med hjertefejl

Der fødes cirka 500 børn om året med hjertesygdom/hjertefejl, hvilket svarer til 0,8 procent af alle nyfødte.

Det gør hjertesygdom til den hyppigste af alle medfødte misdannelser.

Takket være forskning, bedre behandling og opsporing overlever cirka 85 procent af alle hjertebørnene i dag til voksenalderen.

Det har medført, at fokus har ændret sig, fra om børnene overlever, til hvordan børnene overlever.

Hjerteforeningen ønsker derfor at forbedre livskvaliteten for de ramte familier.

Bl.a. derfor oprettede Hjerteforeningen i 2004 en selvstændig fond for hjertebørn – Børnehjertefonden.

Den kan du læse meget mere om her.

Og via dette link finder du seneste udgave af magasinet Hjertebarnet.