Tomme kalorier fra slik, chokolade, chips, kage, sodavand, øl og vin fylder meget i danskernes mad, viser data fra DTU Fødevareinstituttet. Det helt store problem er, at tomme kalorier som slik og kage skubber de sunde fødevarer ud af kosten, siger forebyggelseskonsulent og giver dig en håndfuld sunde kostråd.

De nyeste data fra DTU Fødevareinstituttet, som har analyseret vores kostvaner, viser at omkring 20 procent af gennemsnitsdanskerens energiindtag består af tomme kalorier fra slik, chokolade, chips, kage, sodavand, øl og vin.

Det er ifølge Hjerteforeningen et problem, fordi de tomme kalorier tager plads fra nærende mad.

– Tomme kalorier bør kun udgøre cirka 5 procent af vores energiindtag. Men tallene viser, at den mængde i dag er meget større, og det helt store problem er, at tomme kalorier som slik og kage på den måde skubber de hjertesunde fødevarer ud af kosten, siger Natasha Selberg, der er ernæringsfaglig seniorkonsulent i Hjerteforeningen.

Men du kan gøre en hel masse selv, understreger hun, og det kan have stor effekt på dit hjerte.

– Ved at begrænse dit indtag af tilsat sukker og andre tomme kalorier kan du nedsætte risikoen for hjerte-kar-sygdom. Der er intet farligt ved sukker alene, så længe vi begrænser mængden. Det handler om mængder og hyppighed, siger Natasha Selberg.

Gode råd fra Hjerteforeningen til dig

Men hvordan kommer jeg i gang med at få færre tomme kalorier og fødevarer, som vi helst skal nyde i mindre mængder, og flere af de mere næringsrige og hjertesunde? Fortvivl ej. Her får du Natasha Selberg og Hjerteforeningens 7 gode råd til gode kostvaner og færre tomme kalorier:

1. Tørret frugt indeholder meget frugtsukker, men er et sundere alternativ til slik, da tørret frugt indeholder lidt fibre og vitaminer. Spis dog ikke for meget tørret frugt.
  2. Frugtjuice er ikke tilsat sukker, men det naturlige indhold af sukker er højt. Samtidig er fibre fra frisk frugt siet fra, hvilket forringer mæthedsværdien. Så det er sundere og bedre for vægten at drikke vand og spise frugt end at drikke juice.
  3. Skær ned på de søde sager og drikke, både i hverdagen og på fridage. De fleste kan med fordel halvere forbruget af slik, sodavand, saft, is og kager.
  4. Drik maks. en halv liter sodavand, saft eller energidrik om ugen, og server vand eller mælk (skummet eller mini) til måltiderne.
  5. Køb ikke slik, kager og sodavand til lager. Når du har søde sager inden for rækkevidde, fristes du til at spise for meget af dem.
  6. Spiser du slik og kage, så spis mindre portioner.
  7. Spis frugt, grønt eller lidt usaltede nødder og mandler i stedet for dessert og slik.

Hvorfor er det så skidt for hjertet?

Ifølge Natasha Selberg giver det god mening at være ekstra opmærksom på de tomme kalorier.

Hun forklarer, at for meget sukker kan øge blodets indhold af såkaldt triglycerid og gøre det sværere at holde vægten. Niveauet af triglycerid stiger ved et overdrevent indtag sukker og alkohol.

– Triglycerid, der er en del af det samlede kolesteroltal, øger risikoen for hjerte-kar-sygdom. Du kan derfor nedsætte din risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom ved at begrænse dit indtag af sukker. Er dine triglycerider forhøjede, bør du skære kraftigt ned på sukkerholdige drikke såsom juice, sodavand og kakao samt sukkerholdigt slik, kage og dessert, siger Natasha Selberg og peger på, at et af Fødevarestyrelsens nye officielle kostråd netop lyder, at vi skal skære ned på det søde, det salte og det fede.

Nøgletal fra DTU’s undersøgelse

• I danskernes gennemsnitskost stammer 17-22 procent af energiindtaget fra tomme kalorier uden vitaminer og mineraler.
  • De tomme kalorier bør kun udgøre 4-6 procent af vores energiindtag.
  • Slik, chokolade og kage er den væsentligste kilde til tomme kalorier efterfulgt af sodavand (for børn) og alkoholiske drikke (for voksne).
  • Danskere køber i snit 6,6 kilo slik og 5,7 kilo chokolade om året, og Danmark indtager en global førsteplads, når det gælder slikindkøb.
  • Når indkøb af slik, chokolade, kage, is, desserter og snackbarer lægges sammen, er danskernes gennemsnitlige indkøb af søde sager på 35 kilo om året.

Vil du vide mere?

Læs Fødevarestyrelsens omtale af DTU-tallene her.

Hjerteforeningens 5 gode råd til at spise mindre slik

Derfor skal du ifølge Hjerteforeningen spise mindre sukker

Få svaret: Hvor meget sukker er o.k.?

Hvor meget er for meget?

Fødevarestyrelsen og DTU har lavet følgende oversigt, der viser, hvad du maksimalt bør spise og drikke ugentligt. De kalder det “råderummet”.

– Råderummet er den plads, vi har at gøre godt med i vores kost, hvis vi samtidig skal have dækket vores behov for næringsstoffer og efterleve de anbefalede kostråd, forklarer Natasha Selberg fra Hjerteforeningen, hvor hun er ernæringsfaglig seniorkonsulent.

Se herunder, hvor stort et råderum du har.