Hvis du sidder ned i flere timer om dagen og samtidig er meget fysisk inaktiv, øger du din risiko for at dø af hjertesygdom. Men nu viser forskningen, du med god effekt kan kompensere med motion, hvis du sidder meget ned. Forbedringerne hen imod mere aktivitet i hverdagen er vigtige for dit helbred, lyder det fra Hjerteforeningen.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Tag plads.

Eller bør du? For er der noget, vi gør meget, så er det at sidde ned. Og det er ikke uden risiko for dit hjerte og kredsløb. Faktisk er det sådan, at hvis du sidder ned i mange timer, er der en risiko for blandt andet hjerte-kar-sygdom. Det viser den seneste forskning, skriver Hjerteforeningens Fagnet.

I et befolkningsstudie fra Australien forsøgte forskere at finde ud af, hvor meget fysisk aktivitet der skal til for at råde bod på vores megen inaktivitet i løbet af en almindelig dag.

Resultaterne af studiet, der beskrives i forskningstidsskriftet Journal of the American College of Cardiology, viser at en times fysisk aktivitet dagligt modvirker den øgede dødelighed, der kommer af at sidde meget ned. Og risikoen for at dø af hjerte-kar-sygdom bliver betydeligt mindre, hvis du rører dig mere.

Dobbelt så stor risiko ved at sidde ned i mere end otte timer dagligt

Konkret peger forskerne på, at det er farligt at sidde ned i mere end otte timer om dagen. Den viden er baseret på et studie med deltagelse af knap 150.000 voksne personer over 45 år, som i gennemsnit blev fulgt i 8,9 år, skriver Fagnet. Deltagerne fortalte ved studiets begyndelse, hvor meget de sad ned, stod, sov og var fysisk aktive i løbet af en dag. Den information sammenlignede forskerne med data om dødeligheden. På den måde kunne forskerne se bl.a. sammenhængen mellem det at sidde ned og den generelle dødelighed samt dødeligheden af hjerte-kar-sygdom.

Resultatet var klart. Hvis du sidder ned i mere end otte timer hver dag og ikke dyrker motion, er din sandsynlighed for at dø af hjerte-kar-sygdom op mod dobbelt så stor, hvis man sammenligner med personer der er fysisk aktive mindst en time dagligt og sidder ned i under fire timer dagligt.

Pointen var dog også, at hvis du er fysisk aktiv i mere end 20 minutter dagligt, så er antallet af siddetimer i sig selv ikke var tungen på vægtskålen. På samme måde kunne forskerne se, at personer, som var fysisk aktive i under 20 minutter dagligt, samtidig med at de sad mindre end fire timer dagligt, havde en 44-60 procent forhøjet risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, hvis man holder data op imod en gruppe af personer, som er mere fysisk aktive.

Lidt har også ret – faktisk meget ret

Forskerne undersøgte samtidig effekten af at røre sig i stedet for at sidde stille. Selv med en mindre indsats kom der store resultater. Hvis du sidder ned i mere end seks timer om dagen, kan du roligt erstatte én times siddetid med moderat fysisk aktivitet såsom havearbejde eller rengøring, hvis du vil opleve en gevinst på 20 procent. Oversat betyder det, at din risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom på den måde bliver en femtedel mindre. Og bytter du den samme stillesiddende time med endnu mere fysisk aktivitet, såsom at tage en svømmetur eller spille tennis, scorer du en endnu højere præmie – nemlig 64 procent mindre risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom.

– Studiet peger på vigtigheden af at dyrke moderat til hård fysisk aktivitet, særligt hvis man har meget stillesiddende arbejde, og at det kan gøre en væsentlig forskel for ens risiko for at dø af hjerte-kar-sygdom, forklarer seniorforebyggelseskonsulent Mads Lind fra Hjerteforeningen og bakkes op af Dorthe Hornsgaard, som er fysioterapeut og rådgiver i Hjerteforeningen.

– Det betyder, at gængse råd om at tage cyklen til arbejde, stå af en station tidligere end man plejer, og gå det sidste stykke eller tage trappen frem for elevatoren faktisk spiller en væsentlig rolle. Der kan opnås ret meget ved at gøre bare lidt, forklarer Dorthe Hornsgaard.

GODE RÅD: 5 hjertesunde hverdagsaktiviteter, du kan erstatte siddetimerne med

Vi har samlet en håndfuld gode råd om, hvad du kan erstatte dine stillesiddende timer med.

1. Ordsproget ”gå med din hund, også selv om du ikke har en” er fortsat meget relevant. Udnyt hver eneste chance, du har, til at komme op at stå og bevæge dig. Gå eksempelvis hen til din kollega fremfor at skrive en mail, hold møder gående, og lav squats, mens din kop kaffe brygges.
  2. Byt tiden foran TV’et om aften ud med en gåtur – gerne i rask tempo.
  3. Tag cyklen frem for bilen, når du skal på de mindre ture i dit lokalområde – det gavner både sundhed og miljø.
  4. Tag en tur på trapperne, hvis du skal have en lille pause.
  5. Brug ti minutter af din frokostpause til at gå en tur med en kollega.

Motion til dig og dine

Vi har en række motionstilbud klar til dig. Se dem herunder: