Stort forskningsprojekt skal screene 900 personer med type 2-diabetes for risiko for det at udvikle hjerte-kar-sygdom. Forskerne sigter mod at få en bedre forståelse af, hvilken betydning hjertets små blodkar har for at udvikle hjerte-kar-sygdom. Koblingen mellem de to sygdomme er helt central at få viden om, siger Hjerteforeningens forskningschef.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom er ekstra forhøjet for patienter med type 2-diabetes. Især hvis de samtidig har nyresygdom. Fokus for patienten er dog ofte mest på diabetestilstanden og ikke på hjertet.

Den store risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom er så stor en udfordring, at Steno Diabetes Center Copenhagen nu laver en stor videnskabelig undersøgelse. I undersøgelsen vil forskere screene talrige danskere med type 2-diabetes, som ikke har symptomer på hjerte-kar-sygdom.

Det skriver Dagens Medicin.

Undersøgelsens mål er at skaffe viden om, hvor mange danskere der har begyndende hjerte-kar-sygdom  men også om forskerne kan forudse, hvilke danskere der vil udvikle hjerte-kar-sygdom.

Udfordringen er, at disse personer ikke har symptomer på hjerte-kar-problemer. De kan pludselig falde om en dag uden at have set det komme. Derfor er det vigtigt at finde ud af, om det kan give mening rutinemæssigt at screene personer med type 2-diabetes for indikationer på, at en hjerte-kar-sygdom er under opsejling, fortæller Tine Willum Hansen, der arbejder som seniorforsker ved Steno Diabetes Center Copenhagen, til Dagens Medicin.

En dansk undersøgelse fra 2018 viste, at én ud af fire personer med type 2-diabetes ikke har talt med sin læge om risikoen for at udvikle hjerte-kar-sygdom  Og det kan være alvorligt.

– Hvis vi ikke har fokus nok på risikofaktorer, kommer vi til at behandle mindre, end der er brug for, og det giver en større risiko for at blive syg og dø tidligere.

I den nye undersøgelse vil forskerne screene 900 danskere med type 2-diabetes for i sidste ende at få information om deres risiko for at udvikle hjerte-kar-sygdom.

Koblingen mellem de to sygdomme er helt central at få viden om, siger Hjerteforeningens forskningschef, Gunnar Gislason.

– Vi ved, hvor stor en udfordring danskerne har, når diabetes fører til hjerte-kar-sygdom  men med dette grundige studie håber vi, at der kan komme større viden om sammenhængen mellem udvikling af nyresygdom og hjerte-kar-sygdom hos patienter med diabetes. Vi ved allerede meget, men mere viden kan føre til mere tryghed for patienterne. Og bedre behandling.