Næsten alle hjertepatienter i ny rundspørge vil gerne vaccineres mod coronavirus. Halvdelen af rundspørgens deltagere er bekymrede for, hvornår de får vaccinen. Sig ja tak til de vacciner, du tilbydes, og hav tillid, lyder rådet.

Har du spørgsmål til artiklen, er du altid velkommen til at skrive os en mail - klik her.
(Du må meget gerne indsætte link til artiklen i din mail.)

Coronakrisen udvikler sig løbende, og der tages derfor forbehold for, at data og holdninger kan udvikle sig fra det tidspunkt, data er indsamlet, til udgivelsestidspunktet for denne artikel.

98 procent af de adspurgte hjertepatienter i en rundspørge i Hjerteforeningens Brugerpanel sagde (i februar, red.) ja tak til vaccine mod coronavirus (COVID-19). Samtidig var cirka halvdelen af de deltagende hjertepatienter fra Hjerteforeningens rundspørge bekymrede for, om de vurderes som særligt sårbare (gruppe 5), og om vaccinen vil virke på mutationer.

Anne Marie Kurtzhals er konsulent og sygeplejerske i Hjerteforeningen, og hun genkender bekymringerne fra samtaler med hjertepatienter på Hjertelinjen, hvor hun er rådgiver.

– Særligt bekymringen over, hvor man står i vaccinekøen, har fyldt meget på Hjertelinjen. Mange har levet isoleret i mere end et år, og nu tænker de, at med udsigten til vacciner må det langt om længe være nok isolation for dem som hjertepatienter, fortæller Anne Marie Kurtzhals.

Få hjertepatienter er “særligt sårbare”

I den første tid under pandemien lød udmeldingen, at alle med en hjertediagnose var i kategorien  “Særligt sårbare” og derfor udsatte i tilfælde af smitte med coronavirus, konstaterer Anne Marie Kurtzhals og bemærker, at det forholder sig anderledes i dag, efter at Sundhedsstyrelsen opdaterede sin vaccineplan i midten af marts, hvilket Hjerteforeningen forholdte sig kritisk til. Generelt vil alder nu fylde mere som kriterium.

– De fleste hjertepatienter tilhører ikke kategorien “Særligt sårbare”. Det var der mange hjertepatienter, som blev overraskede over, da vaccinationsplanen blev rullet ud, siger konstaterer Anne Marie Kurtzhals og understreger, at den største risikofaktor handler om alder.

Du kan løbende følge med i Sundhedsstyrelsens vaccinationskalender.

De ældste hjertepatienter er vaccineret

Hjertepatienter med en høj alder er formentlig vaccineret på nuværende tidspunkt. Anne Marie Kurtzhals nævner i den forbindelse, at man som hjertepatient bør huske på, at hvis ikke man er blevet tilbudt en vaccine endnu, skyldes det, at man formentlig ikke er i stor fare for at blive alvorlig syg, hvis man skulle blive smittet med coronavirus.

Hun forklarer, at der løbende har været spørgsmål omkring Vaxzevria-vaccinen (tidligere kaldt AstraZeneca, red.), hvilket også kommer til udtryk i rundspørgen i Hjerteforeningens Brugerpanel, hvor 26 procent de adspurgte fortæller, at de har haft bekymringer med hensyn til bl.a. bivirkninger. Lige nu er Vaxzevria-vaccinen sat på pause, mens sundhedsmyndighederne grundigt sikrer, at danskerne fortsat vil modtage sikre vacciner. Du kan her læse Hjerteforeningens svar på det oftest stillede spørgsmål om Vaxzevria-vaccinen, ligesom du løbende kan følge med her på hjerteforeningen.dk og hjerteforeningen.dk/corona om seneste nyt, i takt med at coronasituationen ændres.

Pårørende har taget et stort ansvar

Blandt de pårørende, som har deltaget i Hjerteforeningens rundspørge, har mellem 31 og 60 procent også de omtalte bekymringer, bl.a. hvad angår hjertepatienters adgang til vaccinen. Anne Marie Kurtzhals pointerer også, at mange pårørende til hjertepatienter generelt har påtaget sig et stort ansvar for at finde vigtige informationer om coronavirus og vacciner i denne tid.

– Pårørende til hjertepatienter har spillet en stor rolle under coronakrisen. På Hjertelinjen har der været mange henvendelser fra pårørende til hjertepatienter, som har søgt viden om henvisningsprocedurerne i forbindelse med coronavaccination, da der generelt har været usikkerhed om disse procedurer, og hvem der var ansvarlige for selve henvisningerne. Jeg tror også, at mange pårørende til hjertepatienter har set frem til et lys for enden af tunnellen med udsigten til vaccination.

Anne Marie Kurtzhals’ bedste råd, når det kommer til vacciner, er:

– Sig ja tak til den vaccine, du får tilbudt. Vores sundhedsmyndigheder har hele vejen igennem arbejdet ud fra et forsigtighedsprincip. Derfor kan man have fuld tillid til de beslutninger, de tager med hensyn til vaccinerne, forklarer den erfarne hjertesygeplejerske og rådgiver på Hjertelinjen, der har telefon 70 25 00 00.

LINK: Læs mere om vaccination mod coronavirus hos Sundhedsstyrelsen

Om rundspørgen

824 hjertepatienter og 120 pårørende fra Hjerteforeningens Brugerpanel deltog i den seneste rundspørge om hjertepatienters og pårørendes udfordringer under coronapandemien. Det kan ikke siges med sikkerhed, om brugerpanelet er repræsentativt for alle hjertepatienter.

Læs mere om rundspørgen nederst i artiklen her.

Læs også

3 gode råd til at undgå, at ensomheden styrer dit liv under coronakrisen