Patienter med åreforkalkning i benene kan gå længere distancer og får bedre livskvalitet, når de har gået til genoptræning, viser ny forskning. Meget vigtigt resultat, som viser effekten af fysisk aktivitet, lyder det fra Hjerteforeningens forskningschef.

En skridttæller og et genoptræningsforløb i kommunen giver tydelige resultater for patienter med åreforkalkning i benene. De kan gå længere, får bedre livskvalitet og bliver bedre til at håndtere deres sygdom, når de får træning og undervisning af fysioterapeuter, sygeplejersker og diætister.

Det viser et nyt studie fra Karkirurgisk Klinik på Rigshospitalet, hvor ph.d.-studerende Maj Siercke har fulgt 118 patienter gennem 12 måneder. Det skriver rigshospitalet.dk.

Patienter med åreforkalkning i benene – også kaldet vindueskiggersyndrom – har nemlig svært ved at få trænet på egen hånd, fordi de får krampende smerter i læggene, når de går.

– Det motiverer patienterne at få en skridttæller og at træne på hold med andre patienter – især hvis træningen er varieret og indeholder leg og konkurrence. Patienterne har også gavn af at få undervisning i deres sygdom og samtaler med en diætist, og de har et stort ønske om at fortsætte med at træne på hold, for eksempel på aftenskole, siger Maj Siercke.

Ikke samme tilbud som til hjertepatienter

Hun har undersøgt, om et rehabiliteringsforløb for hjertepatienter også gavner patienter med åreforkalkning i benene. Og konklusionen er, at patienterne efter forløbet er i stand til at gå 37 procent længere, er mere aktive, spiser sundere og får en bedre livskvalitet, når man sammenligner med patienter, der ikke har fået rehabilitering.

– Vi ved, at fysisk aktivitet også nedsætter risikoen for, at patienterne skal indlægges og får amputeret et ben. Åreforkalkning i benene kan også føre til blodpropper i hjertet eller hjernen, og på sigt er sygdommen lige så dødelig som kræft og hjertesygdom.

Der er derfor god grund til at forske i området. Studiet er da også bredt støttet af bred række af aktører på sundhedsområdet.

– Vi synes, at forskningen her er meget interessant og vigtig, fordi den viser, hvor langt man kan nå med træning for denne type patienter. Derfor er vigtigt, at der tilbydes et systematisk rehabiliteringstilbud for også denne patientgruppe da det kunne nedsætte byrden af sygdommen og forbedre deres livskvalitet, siger Gunnar Gislason, der er forskningschef i Hjerteforeningen.

FAKTA: Værd at vide om åreforkalkning i benene

• Hvert år stiger antallet af patienter med åreforkalkning i benene med fire-fem procent, fordi befolkningen generelt lever længere.
  • Over 50.000 danskere lider af åreforkalkning i benene, der også kaldes vindueskiggersyndrom, fordi smerterne gør, at man stopper op under gåturen.
  • Sygdommen er arvelig og forværres af rygning, diabetes og fysisk inaktivitet.
  • Patienter, der ikke bliver genoptrænet i tide, kan opleve kroniske bensmerter, sår, der ikke heler, blodpropper samt indlæggelser, operationer og amputation.