Hjerteforeningen samler og deler viden om hjertet, og de områder som er vigtige for dig - og en af måderne er, at du kan lytte til vores podcasts, der er en lydoptagelse, du kan lytte til, når det passer dig. Få her tre nye om aortaklapsygdom.

Vi er glade for dine input!

Indholdet i denne artikel er over 1 år gammelt, og afspejlede den redaktionelle virkelighed på tidspunktet for udgivelse. Den kan naturligvis have ændret sig. Skulle du have spørgsmål til artiklen, hører vi derfor altid gerne fra dig. Kontakt webkonsulent Karsten Kjærgaard på kkjensen@hjerteforeningen.dk.

Corona: Få seneste nyt på hjerteforeningen.dk/corona

Vi følger coronapandemien tæt. På www.hjerteforeningen.dk/corona kan du altid følge med i de seneste informationer og nyheder om coronavirus (COVID-19). Her finder du også svar på mange typiske hjerte-spørgsmål om coronavirus, symptomer, vaccination m.v. Pas på hinanden!

Herunder får du vores tre nyeste podcasts. Klik på hver podcast og lyt.

Forsnævring af aortaklappen

Hvordan opdages aortaforsnævring, når kun de færreste oplever symptomer? Overlæge Jordi Dahl fortæller om sygdommen, hvordan den tit opdages ved en tilfældighed, og hvordan forsnævringen over tid påvirker hjertemusklen. Læge Annemie Stege Bojer er vært.

Utæthed i  aortaklappen

Utæthed i aortaklappen giver sjældent symptomer og opdages derfor ofte tilfældigt. Overlæge Jordi Dahl forklarer om årsagen til hjerteklaputæthed, hvordan den opdages og ikke mindst, hvor fysisk aktiv man må være med en utæt klap. Læge Annemie Stege Bojer er vært.

Hjerteklapoperation

Indsættelse af en ny aortaklap er den ultimative behandling af aortaklapsygdom. Hjertelæge Lars Søndergaard fortæller om behandlingsmetoden TAVI, hvor en ny hjerteklap indsættes via et kateter, som føres til hjertet via en blodåre. Hjertekirurg Gustav Thyregod forklarer om en kirurgisk hjerteklapoperation og om forskellige typer af hjerteklapper. Hør de to hjertelæger fortælle om overvejelserne, lægerne gør sig, når de anbefaler det ene indgreb frem for det andet. Læge Annemie Stege Bojer er vært.