I et debatindlæg i Kristeligt Dagblad siger Hjerteforeningens adm. direktør, Anne Kaltoft, at det er afgørende, at "der fortsat bliver informeret om organdonation og lagt op til at aftabuisere emnet, og at signalet er, at vi alle som det naturligste i verden skal tage stilling".

Spørgsmålet om organdonation skal være et helt naturligt emne at forholde sig til – og svare på.

Det påpeger Anne Kaltoft, der er adm. direktør i Hjerteforeningen og erfaren hjertelæge, i et debatindlæg i Kristeligt Dagblad.

Ifølge hende handler det om at tage stilling. “For dermed øger vi antallet af donorer, af organer – og af reddede liv,” lyder det i indlægget, der bl.a. kommenterer på tal, der viser, at der ved udgangen af 2019 stod 418 danskere på venteliste til et organ.

17 mennesker døde desværre, mens de ventede, viser tallene.

“Og selvom der aldrig før har været så få, der ventede forgæves, så er hver eneste, der ikke når at modtage et nyt organ, én for mange”

Derfor har Dansk Center for Organdonation lavet en kampagne under overskriften ”Vi må tale sammen. Det er et spørgsmål om liv og død”.

Anne Kaltoft skriver i Kristeligt Dagblad:

“I dag har to ud af tre danskere taget stilling til organdonation. Flertallet har taget stilling – det er positivt. Siden donorregisteret blev indført i Danmark i 1990, er antallet af registreringer steget støt, og i 2017 havde én million danskere taget stilling til organdonation. Det viser, at informationskampagner og målrettet arbejde virker. Men der er stadig en tredjedel af befolkningen, som ikke har taget stilling. Spørger man dem om hvorfor, så er langt de fleste som udgangspunkt positive over for organdonation. Men tvivl holder dem tilbage fra selv at registrere sig.”

Læs hele indlægget her på k.dk